PZL M-26 Iskierka PZL M-26 Iskierka
foto. Michał Kołomyjski

PZL M-26 Iskierka
- W połowie lat 80 pod kierunkiem inż. Krzysztofa Piwka rozpoczęto prace nad nowym polskim samolotem szkolno-treningowym oznaczonym PZL M-26 "Iskierka". By obniżyć koszty, otrzymał on skrzydła, podwozie, tylną część kadłuba oraz agregaty hydrauliczne identyczne jak PZL M-20 "Mewa". Pierwszy prototyp oznaczony PZL M-26 00 wyposażony w silnik PZL-Frankin 6A-350C1 o mocy 205 KM został oblatany 15 VII 1986r. W drugim prototypie o oznaczeniu PZL M-26 01 zastosowano amerykański silnik Lycoming AEIO-540-L1B5D o mocy 300 KM. Pierwsze seryjne "Iskierki" zostały ukończone w 1989r. W sferze planów pozostała wersja PZL M-26 02 przeznaczona do treningu bojowego

Obecnie w produkcji seryjnej znajduje się wersja z silnikiem Lycoming budowana w odmianie ogólnoużytkowej i akrobacyjnej.

Konstrukcja: metalowa półskorupowa, jednosilnikowy, dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie trójpodporowe wciągane w locie. Napęd stanowi 6-cylindrowy silnik rzędowy PZL-F6A 350 C1 o mocy 151 kW (205 KM)- w wersji PZL M-26 00 lub Lycoming AEIO-540-L1B5D o mocy 221 kW (300 KM) - w wersji PZL M-26 01. Śmigło trzyłopatowe, metalowe.

Uzbrojenie: przewidziano możliwość zamontowania fotokarabinu i 2 zaczepów podskrzydłowych do podwieszania lekkich bomb.

Dane techniczne - (PZL M-26 00):

Rozpiętość

8,6 m

Długość

8,3 m

Wysokość

2,96 m

Powierzchnia nośna

14 m2

Masa własna

850 kg

Masa całkowita

1200 kg

Prędkość maksymalna

265 km/h

Zasięg

940 km

 


Opracował: Paweł Szczepaniec