PZL-102 Kos PZL-102 Kos

PZL-102 Kos - samolot szkolno-sportowy konstrukcji inż. St. Lassoty. Pierwszy prototyp wyposażony w silnik PZL WN-1 o mocy 65 KM oznaczony PZL-102A został oblatany 21 V 1958r. przez Mieczysława Miłosza. Lot ujawnił niedostateczną stateczność samolotu, co poprawiono wydłużając kadłub drugiego prototypu o 0.5 m. Wersja seryjna oznaczona PZL-102B otrzymała silnik o większej mocy, oraz płat częściowo pokryty płótnem. Ze względu na brak seryjnej produkcji w Polsce zastosowanego ostatecznie silnika Continental, zbudowano zaledwie 8 seryjnych "Kosów", z których 7 wyeksportowano do Austrii (gdzie były używane jako jednomiejscowe samoloty rolnicze), Libanu, Finlandii i RPA. Egzemplarz, który pozostał w kraju, obecnie znajduje się w Muzeum Lotnictwa w Balicach.

Konstrukcja: dwumiejscowy dolnopłat, konstrukcja półskorupowa, duralowa, skrzydła częściowo kryte płótnem. Silnik płaski 4-cylindrowy Continental C90-12F o mocy 95 KM

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

8.49 m

Długość

6.97 m

Wysokość

1.88 m

Powierzchnia nośna

11.02 m2

Masa własna

418 kg

Masa całkowita

630 m

Prędkość maksymalna

193 km/h

Prędkość przelotowa

174 km/h

Prędkość minimalna

78 km/h

Pułap

3800 m

Zasięg

640 km

 

Opracował: Paweł Szczepaniec