
PWS-14 - w 1932r. inż. A. Zdaniewski dokonał kolejnej modyfikacji samolotu PWS-12 zastępując drewnianą konstrukcję kadłuba konstrukcją spawaną z rur stalowych. Ponadto wzmocniono płaty, nieznacznie zmodyfikowano obudowę silnika i przód kadłuba oraz zabudowano drzwiczki ułatwiając dostęp do przedniej kabiny. Samolot otrzymał oznaczenie PWS-14. Prototyp został oblatany w czerwcu 1933r. przez płk. J. Kossowskiego uzyskując znakomitą opinię. Departament Aeronautyki polecił zatem zastosować powyższe ulepszenia w zamówionych wcześniej PWS-12bis, co spowodowało, że wytwórnia, która zaczęła już budowę drewnianych kadłubów, poniosła straty finansowe, a na wielu samolotach PWS-14 widniało oznaczenie "PWS-12".
Produkcję zamówionej serii 20 samolotów ukończono w 1933r. Przekazano je do Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie oraz do Szkoły Strzelania i Bombardowania w Grudziądzu. Nieliczne przetrwały aż do września 1939r.
Konstrukcja: mieszana- kadłub spawany z rur stalowych, skrzydła drewniane; jednosilnikowy dwupłat, dwie kabiny odkryte: przednia - instruktora, tylna - ucznia. Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Škoda Whirlwind J5A o mocy 162 kW (220 KM).
Dane techniczne:
Rozpiętość |
9 m |
Długość |
6,9 m |
Wysokość |
2,85 m |
Powierzchnia nośna |
25 m2 |
Masa własna |
785 kg |
Masa całkowita |
1120 kg |
Prędkość maksymalna |
190 km/h |
Pułap |
4750 m |
Zasięg |
640 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec