Prototyp wodnosamolotu torpedowego - Lublin R-XX
Samolot Lublin R-XXA, opracowany na początku 1935r., różnił się od pierwowzoru wymiarami, zastosowanym napędem, całkowicie osłoniętą kabiną pilotów oraz wieżyczkami strzeleckimi. Budowę pierwszego prototypu rozpoczęto w 1935r., jednak została ona przerwana z powodu bankructwa wytwórni. Zrezygnowano również z opracowania ulepszonej wersji R-XXB oraz wersji lądowej na podwoziu kołowym. Majątek Zakładów Mechanicznych "Plage i Laśkiewicz" przejęła powstała na jej miejsce Lubelska Wytwórnia Samolotów. Kontynuowała ona prace nad R-XXA (przydzielając mu własne oznaczenie LWS-1) do 1936r., kiedy to przerwała je na korzyść pływakowej wersji samolotu LWS-4 "Żubr", oznaczonej LWS-5.
Konstrukcja: mieszana, pięciomiejscowy dolnopłat, podwozie pływakowe, stałe. Napęd stanowiły 2 silniki gwiazdowe 9-cylindrowe Bristol Pegasus II o mocy 467 kW (635 KM) każdy, a w wersji R-XXA 2 silniki gwiazdowe 9-cylindrowe Bristol Pegasus III o mocy 552 kW (750 KM) każdy. Śmigła czterołopatowe, drewniane.
Uzbrojenie: 4 k.m. Vickers F kal. 7.9 mm (po 2 sprzężone w przednim i grzbietowym stanowisku strzeleckim). Samolot mógł przenosić 1 torpedę podwieszoną pod kadłubem oraz bomby podwieszone pod skrzydłami i kadłubem. Łączny ładunek podwieszonego uzbrojenia nie mógł przekroczyć 1000 kg.
Dane techniczne (Lublin R-XX):
Rozpiętość |
25,4 m |
Długość |
15,9 m |
Wysokość |
6,11 m |
Powierzchnia nośna |
75 m2 |
Masa własna |
4000 kg |
Masa całkowita |
6000 kg |
Prędkość maksymalna |
250 km/h |
Pułap |
3500 m |
Zasięg |
500 km |