Prototyp wodnosamolotu torpedowego - Lublin R-XX Prototyp wodnosamolotu torpedowego - Lublin R-XX

Lublin R-XX (LWS-1) - W 1931r. Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz w Lublinie złożyły Kierownictwu Marynarki Wojennej ofertę zbudowania ciężkiego wodnosamolotu torpedowo-rozpoznawczego dalekiego zasięgu. Propozycja została zaakceptowana i w 1932r. zawarto umowę z wytwórnią. W latach 1932-34 pod kierunkiem inż. Jerzego Rudlickiego został opracowany projekt samolotu Lublin R-XX. Prototyp został oblatany 10 IV 1935r. przez kpt. pil. B. Filanowicza. Próby w locie prowadzono w bazie Morskiego dywizjonu Lotniczego w Pucku. Samolot wykazywał dobre osiągi, lecz występowała w nim tendencja do znacznej wędrówki środka ciężkości, a także ujawniła się zbyt mała sztywność kadłuba. W połowie lipca 1935r. zażądano od wytwórni usunięcia usterek. Przeróbki ukończono 30 X 1935r., ale miesiąc później, zniecierpliwione przedłużającymi się próbami, KMW zerwało umowę z wytwórnią, zamawiając jednocześnie 6 egzemplarzy ulepszonej wersji R-XXA. Prototyp samolotu Lublin R-XX został skasowany w MDL w Pucku w 1937r.
 

Samolot Lublin R-XXA, opracowany na początku 1935r.,  różnił się od pierwowzoru wymiarami, zastosowanym napędem, całkowicie osłoniętą kabiną pilotów oraz wieżyczkami strzeleckimi. Budowę pierwszego prototypu rozpoczęto w 1935r., jednak została ona przerwana z powodu bankructwa wytwórni. Zrezygnowano również z opracowania ulepszonej wersji  R-XXB oraz wersji lądowej na podwoziu kołowym. Majątek Zakładów Mechanicznych "Plage i Laśkiewicz" przejęła powstała na jej miejsce Lubelska Wytwórnia Samolotów. Kontynuowała ona prace nad R-XXA (przydzielając mu własne oznaczenie LWS-1) do 1936r., kiedy to przerwała je na korzyść pływakowej wersji samolotu LWS-4 "Żubr", oznaczonej LWS-5.

 

 

Konstrukcja: mieszana, pięciomiejscowy dolnopłat, podwozie pływakowe, stałe. Napęd stanowiły 2 silniki gwiazdowe 9-cylindrowe Bristol Pegasus II o mocy 467 kW (635 KM) każdy, a w wersji R-XXA 2 silniki gwiazdowe 9-cylindrowe Bristol Pegasus III o mocy 552 kW (750 KM) każdy. Śmigła czterołopatowe, drewniane.

 

 

Uzbrojenie: 4 k.m. Vickers F kal. 7.9 mm (po 2 sprzężone w przednim i grzbietowym stanowisku strzeleckim). Samolot mógł przenosić 1 torpedę podwieszoną pod kadłubem oraz bomby podwieszone pod skrzydłami i kadłubem. Łączny ładunek podwieszonego uzbrojenia nie mógł przekroczyć 1000 kg.

 

Dane techniczne (Lublin R-XX):

Rozpiętość

25,4 m

Długość

15,9 m

Wysokość

6,11 m

Powierzchnia nośna

75 m2

Masa własna

4000 kg

Masa całkowita

6000 kg

Prędkość maksymalna

250 km/h

Pułap

3500 m

Zasięg

500 km


 
Opracował: Paweł Szczepaniec