PZL.4 PZL.4

PZL.4 - na rozpisany w 1928r. przez Ministerstwo Komunikacji konkurs, inż. Zygmunt Brenner pracujący we francuskiej wytwórni Bernard, zgłosił projekt samolotu pasażerskiego, oznaczonego T-600.  Konstrukcja zyskała tam największe uznanie, zdecydowano więc o jej realizacji w zakładach PZL, pod oznaczeniem PZL.4. Był to pierwszy wielosilnikowy samolot wytwórni. W 1929r. w Paryżu została stworzona filia biura konstrukcyjnego zakładów, gdzie pod kierunkiem inż. Brennera opracowano dokumentację konstrukcyjną samolotu. Szczegóły konstrukcji opracowano w Warszawie w zespole inż. St. Praussa. Prototyp został oblatany przez B. Orlińskiego 8 I 1932r. W tym samym roku PZL.4 przeszedł próby eksploatacyjne w PLL LOT. Okazało się, że ze względu na przekroczoną o 25% masę własną w stosunku do projektu, samolot ma słabe osiągi. Wady konstrukcyjne skrzydła powodowały ponadto pękanie blach pokrycia. PZL.4 znacznie ustępował wykorzystywanym przez LOT Fokkerom F-VIIB/3m, dltego nie został skierowany do produkcji seryjnej. Upadł również pomysł zbudowania jego wersji bombowej. Prototyp skasowano w 1937r.

Konstrukcja: duralowa, trzysilnikowy górnopłat pasażerski zabierający 10 pasażerów i 2 członków załogi. Podwozie stałe. Ciekawym rozwiązaniem były skośnie ustawione okna kabiny pasażerskiej, co dawało znakomitą widoczność do dołu. Napęd stanowiły 3 silniki gwiazdowe 9-cylindrowe PZL Skoda-Wright "Whirlwind J-5a o mocy 176 kW (240 KM) każdy.



Dane techniczne:

 

Rozpiętość

24.4 m

Długość

16.5 m

Wysokość

3.3 m

Powierzchnia nośna

77 m2

Masa własna

4081 kg

Masa całkowita

5586 kg

Prędkość maksymalna

190 km/h

Pułap

2800 m

Zasięg

800 km



Opracował: Paweł Szczepaniec