PZL.16

PZL.16 - Samolot pasażerski PZL.16 został zaprojektowany przez inż. Stanisława Praussa na zamówienie Ministerstwa Komunikacji. W konstrukcji wykorzystano skrzydła, usterzenie i silnik z PZL Ł.2 Prototyp został oblatany na początku 1932r. Wykazywał dobre właściwości lotne i osiągi, dorównując konkurującym z nim samolotom PWS-24 i Lublin R-XVI. Niestety, w kwietniu 1932r. PZL.16 został rozbity przy starcie. Przyczyną był błędny montaż mechanizmów sterowania (odwrotne działanie lotek). W konkursie zwyciężył PWS-24, który wszedł do produkcji seryjnej. Ulepszoną wersją PZL.16 miał być PZL.17.

 

Konstrukcja: metalowa, kryta płótnem, jednosilnikowy górnopłat zastrzałowy, podwozie stałe. Samolot zabierał pilota i 4 pasażerów Napęd stanowił silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Škoda Whirlwind J5A o mocy 162 kW (220 KM).

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

14,1 m

Długość

7,95 m

Wysokość

2,6 m

Powierzchnia nośna

25 m2

Masa własna

730 kg

Masa całkowita

1450 kg

Prędkość maksymalna

200 km/h

Pułap

4000 m

Zasięg

800 km

 

Opracował: Paweł Szczepaniec