PZL.16
PZL.16 - Samolot pasażerski PZL.16 został zaprojektowany przez inż. Stanisława Praussa na zamówienie Ministerstwa Komunikacji. W konstrukcji wykorzystano skrzydła, usterzenie i silnik z PZL Ł.2 Prototyp został oblatany na początku 1932r. Wykazywał dobre właściwości lotne i osiągi, dorównując konkurującym z nim samolotom PWS-24 i Lublin R-XVI. Niestety, w kwietniu 1932r. PZL.16 został rozbity przy starcie. Przyczyną był błędny montaż mechanizmów sterowania (odwrotne działanie lotek). W konkursie zwyciężył PWS-24, który wszedł do produkcji seryjnej. Ulepszoną wersją PZL.16 miał być PZL.17.
Konstrukcja: metalowa, kryta płótnem, jednosilnikowy górnopłat zastrzałowy, podwozie stałe. Samolot zabierał pilota i 4 pasażerów Napęd stanowił silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Škoda Whirlwind J5A o mocy 162 kW (220 KM).
Dane techniczne:
Rozpiętość |
14,1 m |
Długość |
7,95 m |
Wysokość |
2,6 m |
Powierzchnia nośna |
25 m2 |
Masa własna |
730 kg |
Masa całkowita |
1450 kg |
Prędkość maksymalna |
200 km/h |
Pułap |
4000 m |
Zasięg |
800 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec