PWS Stemal-VII - w 1927r. inż. Stefan Malinowski opracował projekt wstępny całkowicie metalowego pięciomiejscowego samolotu pasażerskiego (ciekawostką jest, że projekt konstrukcyjny wykonali Stanisław Rogalski i Stanisław Wigura - wtedy studenci Politechniki Warszawskiej- zatrudnieni prywatnie przez konstruktora). Projekt otrzymał oznaczenie Stemal-VII. Początkowo planowano budowę samolotów w warsztatach Polskiej Linii Lotniczej "Aerolot", co szybko okazało się nierealne. Pod koniec 1927r. projektem zainteresowała się PWS. Na przełomie 1927/28r, do prac włączył się zatrudniony w niej inż. J. Naleszkiewicz, oznaczenie samolotu zmieniono na Stemal VII-PWS. Niestety, PWS zajmowała się wtedy budową samolotów drewnianych, trudności i koszty budowy samolotu metalowego przerosły możliwości wytwórni i w pierwszej połowie 1928r. prace przerwano. Wykonano tylko próby statyczne kesonu skrzydła.
Konstrukcja: całkowicie metalowa. Pięciomiejscowy górnopłat wolnonośny. Kadłub o przekroju prostokątnym, duralowy. Płat prostokątny, duralowy, kryty blachą (część międzydźwigarowa pracująca jako keson). Podwozie trójgoleniowe, stałe. Do napędu samolotu przewidziano dziewięciocylindrowy silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem, Wright Whirlwind J5 o mocy 220 KM.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
14,0 m |
Długość |
10,8 m |
Wysokość |
2,63 m |
Powierzchnia nośna |
30,0 m2 |
Masa własna |
1040 kg |
Masa całkowita |
1660 kg |
Prędkość maksymalna |
171 km/h |
Pułap |
3600 m |
Zasięg |
550 km |