PWS Stemal-VII - w 1927r. inż. Stefan Malinowski opracował projekt wstępny całkowicie metalowego pięciomiejscowego samolotu pasażerskiego (ciekawostką jest, że projekt konstrukcyjny wykonali Stanisław Rogalski i Stanisław Wigura - wtedy studenci Politechniki Warszawskiej- zatrudnieni prywatnie przez konstruktora). Projekt otrzymał oznaczenie Stemal-VII. Początkowo planowano budowę samolotów w warsztatach Polskiej Linii Lotniczej "Aerolot", co szybko okazało się nierealne. Pod koniec 1927r. projektem zainteresowała się PWS. Na przełomie 1927/28r, do prac włączył się zatrudniony w niej inż. J. Naleszkiewicz, oznaczenie samolotu zmieniono na Stemal VII-PWS. Niestety, PWS zajmowała się wtedy budową samolotów drewnianych, trudności i koszty budowy samolotu metalowego przerosły możliwości wytwórni i w pierwszej połowie 1928r. prace przerwano. Wykonano tylko próby statyczne kesonu skrzydła.

 

Konstrukcja: całkowicie metalowa. Pięciomiejscowy górnopłat wolnonośny. Kadłub o przekroju prostokątnym, duralowy. Płat prostokątny, duralowy, kryty blachą (część międzydźwigarowa pracująca jako keson). Podwozie trójgoleniowe, stałe. Do napędu samolotu przewidziano dziewięciocylindrowy silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem, Wright Whirlwind J5 o mocy 220 KM.

 

 

 

Dane techniczne:

 

Rozpiętość

14,0 m

Długość

10,8 m

Wysokość

2,63 m

Powierzchnia nośna

30,0 m2

Masa własna

1040 kg

Masa całkowita

1660 kg

Prędkość maksymalna

171 km/h

Pułap

3600 m

Zasięg

550 km

 
 
Opracował: Paweł Szczepaniec