
Na początku 1929r. inż. Cywiński przeprojektował samolot uwzględniając sugestie LOTu. Budowę prototypu o oznaczeniu PWS-21bis rozpoczęto w II połowie roku, a wiosną 1930r. został on oblatany przez F. Rutkowskiego. Niestety, próby samolotu wykazały, że jest on zbyt ciężki, a jego osiągi, szczególnie pułap, zasięg i prędkość przelotowa są niewystarczające. W 1931r. prototyp przekazano do PLL LOT celem prób eksploatacyjnych. Po wykonaniu lotu zapoznawczego zwrócono go do wytwórni, zamawiając jednocześnie samolot PWS-24, który był udoskonaloną odmianą PWS-21bis. Prototyp został rozbity 21 IX 1931r. w wyniku omyłkowego skrzyżowania linek sterowych (nie można wykluczyć sabotażu celem wyłudzenia odszkodowania)
Konstrukcja: mieszana, sześciomiejscowy (4 pasażerów i 2 osoby załogi) jednosilnikowy górnopłat wolnonośny. Kadłub kratownicowy, spawany z rur stalowych, kryty płótnem. Płat drewniany, kryty sklejką. Podwozie stałe. Napęd stanowił 9-cylindrowy silnik gwiazdowy Skoda Wright Whirlwind J5 o mocy 220 KM. Śmigło dwułopatowe, metalowe.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
15,0 m |
Długość |
9,44 m |
Wysokość |
2,9 m |
Powierzchnia nośna |
31,75 m2 |
Masa własna |
1317 kg |
Masa całkowita |
2000 kg |
Prędkość maksymalna |
167 km/h |
Pułap |
1300 m |
Zasięg |
600 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec