PWS-21 PWS-21 

PWS-21 - na przełomie 1928 i 29r. Ministerstwo Komunikacji ogłosiło konkurs na samolot pasażerski dla PLL LOT, który mógłby zastąpić starzejące się samoloty Junkers F-13. Podlaska Wytwórnia Samolotów przedstawiła projekt inż. Stanisława Cywińskiego i inż. Jarosława Naleszkiewicza oznaczony PWS-21. Nie spodobał się on liniom lotniczym, które zgłosiły  m.in zastrzeżenia do wymiarów kabiny.


Na początku 1929r. inż. Cywiński przeprojektował samolot uwzględniając sugestie LOTu. Budowę prototypu o oznaczeniu PWS-21bis rozpoczęto w II połowie roku, a wiosną 1930r. został on oblatany przez F. Rutkowskiego. Niestety, próby samolotu wykazały, że jest on zbyt ciężki, a jego osiągi, szczególnie pułap, zasięg i prędkość przelotowa są niewystarczające. W 1931r. prototyp przekazano do PLL LOT celem prób eksploatacyjnych. Po wykonaniu lotu zapoznawczego zwrócono go do wytwórni, zamawiając jednocześnie samolot PWS-24, który był udoskonaloną odmianą PWS-21bis. Prototyp został rozbity 21 IX 1931r. w wyniku omyłkowego skrzyżowania linek sterowych (nie można wykluczyć sabotażu celem wyłudzenia odszkodowania)


Konstrukcja: mieszana, sześciomiejscowy (4 pasażerów i 2 osoby załogi) jednosilnikowy górnopłat wolnonośny. Kadłub kratownicowy, spawany z rur stalowych, kryty płótnem. Płat drewniany, kryty sklejką. Podwozie stałe. Napęd stanowił 9-cylindrowy silnik gwiazdowy Skoda Wright Whirlwind J5 o mocy 220 KM. Śmigło dwułopatowe, metalowe.

 


Dane techniczne:


Rozpiętość

15,0 m

Długość

9,44 m

Wysokość

2,9 m

Powierzchnia nośna

31,75 m2

Masa własna

1317 kg

Masa całkowita

2000 kg

Prędkość maksymalna

167 km/h

Pułap

1300 m

Zasięg

600 km



Opracował: Paweł Szczepaniec