PWS-20bis PWS-20bis

PWS-20 - w 1927r. Ministerstwo Komunikacji ogłosiło konkurs na 8-miejscowy samolot pasażerski. Zwyciężył w nim projekt inż. Zbysława Ciołkosza oznaczony PWS-20. Budowę prototypu PWS-20T (litera "T" oznaczała "transportowy) rozpoczęto w 1928r., a 12 III 1929r. został on oblatany przez F. Rutkowskiego na lotnisku fabrycznym w Białej Podlaskiej. Jesienią 1929r. samolot przeszedł próby eksploatacyjne w PLL LOT, po czym został zwrócony wytwórni celem przekonstruowania podwozia, kabiny pasażerskiej oraz poprawiania chłodzenia silnika.

W 1930r. wytwórnia wprowadziła poprawki w prototypie, który otrzymał oznaczenie PWS-20bis i znaki rejestracyjne SP-AAZ. Na zamówienie Ministerstwa Komunikacji wykonano drugi samolot, o znakach rejestracyjnych SP-AAY. Oba w tym samym roku zostały przekazane do prób w PLL LOT.

W 1931r. próby zakończono. Okazało się, że PWS-20 są mniej ekonomiczne niż używane do tej pory przez PLL LOT Fokkery F-VIIA/1m. W 1933r. samoloty wyłączono z eksploatacji, a następnie skasowano. Zrezygnowano również z budowy trzeciego egzemplarza, przeznaczonego do lotu dookoła świata oraz z budowy wersji pływakowej PWS-20ter, które to samoloty planowano wykorzystać do lotów do Danii i Szwecji.


Konstrukcja: ośmiomiejscowy (6 pasażerów i 2 osoby załogi) górnopłat zastrzałowy. Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych i duralowych, kryty sklejką. Płat drewniany, kryty płótnem (do pierwszego dźwigara sklejką). Podwozie klasyczne, dwukołowe, stałe. Napęd stanowił 12-cylindrowy silnik rzędowy Skoda Lorraine-Dietrich o mocy 450 KM. Śmigło dwułopatowe, metalowe.


Uzbrojenie: w wersji PWS-20ter planowano zamontować 2 ruchome k.m. Samolot miał przenosić bomby głębinowe lub torpedę lotniczą o masie do 700 kg.



Dane techniczne (PWS-20):


Rozpiętość

17,60 m

Długość

12,67 m

Wysokość

3,71 m

Powierzchnia nośna

52,9 m2

Masa własna

1850 kg

Masa całkowita

3200 kg

Prędkość maksymalna

178 km/h

Pułap

3800 m

Zasięg

800 km

Opracował: Paweł Szczepaniec