CSS-12

CSS-12 - Zaprojektowany przez doc. inż. Leszka Dulębę samolot pasażerski CSS-12 był pierwszym całkowicie metalowym samolotem zbudowanym w Polsce po II wojnie światowej. Prototyp oblatany został 22 XI 1950r. przez L. Lecha. Po roku próby przerwano, gdyż priorytet uzyskała seryjna produkcja samolotów wojskowych. Do prac wrócono w 1955r., w ich wyniku dodano drugi statecznik poziomy. Prototyp wykazywał dobre właściwości lotne i osiągi (inż. A. Abłamowicz ustanowił na nim międzynarodowy rekord wysokości), jednak brak zainteresowania samolotem ze strony PLL LOT i brak odpowiednich silników przesądziły, że CSS-12 nie wszedł do produkcji seryjnej. Po skasowaniu samolotu w 1960 r. przednią część kadłuba przekazano do Muzeum Techniki NOT w Warszawie, a pozostałą część kadłuba ze skrzydłami postawiono w ogródku jordanowskim WSM Sady Żoliborskie w Warszawie. W lutym 1967 r. przednią część kadłuba przeniesiono do Muzeum Lotnictwa i Aeronautyki w Krakowie.

 

Konstrukcja: metalowa, kabina mieściła 2 osoby załogi i 10 pasażerów. Podwozie chowane w locie. Napęd stanowiły dwa silniki rzędowe 12-cylindrowe Argus As411 A1, o mocy 427 kW (580 KM) każdy.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

18.50 m

Długość

12.75 m

Wysokość

5.0 m

Powierzchnia nośna

40.10 m2

Masa własna

3734 kg

Masa całkowita

5500 kg

Prędkość maksymalna

365 km/h

Pułap

6440 m

Zasięg

600 km

 

Opracował: Paweł Szczepaniec