PLZ.50 Jastrząb
Równolegle z myśliwcem PZL.50A opracowywano drugą wersję seryjną samolotu, oznaczoną PZL.50B "Jastrząb II". Miał on wzmocnioną konstrukcję, a do jego napędu przewidywano brytyjski silnik Bristol "Taurus" III o mocy 842 kW (1145 KM). Prototyp, oznaczony PZL.50/II, ukończono wiosną 1939r., dostarczenie silnika przewidywano na październik- listopad 1939r. Dalszym rozwinięciem samolotu PZL.50B miał być, znajdujący się we wrześniu 1939r. w fazie projektowania, myśliwiec PZL.53 "Jastrząb".
Po wybuchu wojny, 5 IX 1939r. pil. J. Widawski odleciał na pierwszym prototypie "Jastrzębia" z lotniska Okęcie w kierunku Lwowa. Podczas lotu nad Lubelszczyzną samolot został omyłkowo zestrzelony przez polską artylerię przeciwlotniczą. Szczęśliwie, pilot ocalał skacząc ze spadochronem. Pozbawiony silnika prototyp PZL.50/II i 5 pierwszych seryjnych "Jastrzębi I" ukryto w warsztatach samochodowych na Czerniakowie. Po kapitulacji Warszawy znaleźli je Niemcy i wywieźli w nieznanym kierunku.
Wersją rozwojową samolotu PZL.50 "Jastrząb" wyposażoną w silnik rzędowy Hispano-Suiza 12Z miał być myśliwiec PZL.56 "Kania".
Konstrukcja:całkowicie metalowa, jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat. Podwozie klasyczne, wciągane w locie. Napęd stanowił: w wersji PZL.50A- silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Bristol-Mercury VIII o mocy 618 kW (840 KM); w wersji PZL.50B- 14-cylindrowy silnik gwiazdowy (w układzie podwójnej gwiazdy) Bristol "Taurus" III o mocy 842 kW (1145 KM). Śmigło trójłopatowe, metalowe.
Uzbrojenie:
-
PZL.50A - planowano zamontowanie 4 k.m. PWU wz. 36 kal. 7,9 mm. Samolot miał przenosić 2 bomby o masie 50 kg pod skrzydłami lub jedną bombę o masie 100 kg pod kadłubem.
-
PZL.50B - planowano wyposażenie samolotu w 2 działka FK wz. 38D kal. 20 mm, 4 k.m. PWU wz. 36 kal. 7,9 mm oraz 1 bombę o masie 300 kg umieszczoną pod kadłubem do bombardowania z lotu nurkowego.
Dane techniczne (PZL.50A):
Rozpiętość |
9,7 m |
Długość |
7,7 m |
Wysokość |
2,7 m |
Powierzchnia nośna |
19,4 m2 |
Masa własna |
1900 kg |
Masa całkowita |
2400 kg |
Prędkość maksymalna |
450-500 km/h |
Pułap |
10000 m |
Zasięg |
750 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec