PZL.45 Sokół PZL.45 Sokół

PZL.45 Sokół - jesienią 1936r., gdy trwała budowa prototypów dwusilnikowego myśliwca PZL.38 Wilk, dowództwo lotnictwa zorientowało się, że ten samolot nie zastąpi używanych dotychczas samolotów myśliwskich PZL P.11 oraz linowych PZL.23 Karaś, zwłaszcza, że wystąpiły trudności z przystosowaniem do seryjnej produkcji przewidywanych dla "Wilka" silników "Foka". W tej sytuacji zdecydowano o zamówieniu w zakładach PZL następcy "Karasia", którym miał zostać bombowiec PZL.46 Sum oraz nowego jednosilnikowego samolotu myśliwskiego.

Jednym ze zgłoszonych projektów był lekki myśliwiec przechwytujący PZL.45 Sokół, którego głównym konstruktorem był inż. Kazimierz Korsak. Do realizacji wybrano jednak samolot PZL.50 Jastrząb zaprojektowany przez inż. Wsiewołoda Jakimiuka. Jednak, gdy w 1938r. doszło do oblotu "Wilka", który wykazał osiągi słabsze od przewidywanych, zdecydowano się powrócić do projektu "Sokoła" tak, by w razie ewentualnych wad "Jastrzębia" dysponować rezerwową konstrukcją. Gdy oblatany w 1939r. PZL.50 również nie uzyskał wystarczającej prędkości, postanowiono przyśpieszyć budowę prototypu PZL.45. Nie udało się go jednak ukończyć przed wybuchem wojny.

Konstrukcja: całkowicie metalowy, jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat. Podwozie stałe. Napęd miał stanowić 14-cylindrowy silnik gwiazdowy Gnôme-Rhône 14M.05 Mars, o mocy 486 kW (660 KM).

Uzbrojenie: 4 km wz.36, kal. 7,9 mm


Dane techniczne:

Rozpiętość

12,14 m

Długość

7,88 m

Wysokość

2,55 m

Powierzchnia nośna

20 m2

Masa własna

1500 kg

Masa całkowita

1950 kg

Prędkość maksymalna

ok. 420 km/h

Pułap

8000 m

Zasięg

450 km



Opracował: Paweł Szczepaniec