PZL P.8 pierwszy prototyp (1931)
PZL P.8 - samolot myśliwski został zaprojektowany przez inż. Z. Puławskiego jako rozwinięcie koncepcji PZL P.1. Pierwszy prototyp, oznaczony PZL P.8/I został oblatany w sierpniu 1931r. Na początku 1932r. oblatano drugi prototyp PZL P.8/II różniący się silnikiem o większej mocy. PZL P.8/I brał udział Międzynarodowym Meetingu Lotniczym w Warszawie w 1932r. W lipcu tego samego roku kpt. B. Orliński lecąc na Międzynarodowy Meeting w Zurychu uszkodził samolot koło Końskich. Na Meeting wysłano zatem PZL P.8/II, który rozbił się w Innsbrucku. Po remoncie został on wystawiony na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu. Planowana wersja seryjna PZL P.8/II miała nosić oznaczenie PZL P.9, projektowano również odmianę PZL P.10 wyposażoną w silnik rzędowy Rolls-Royce "Kestrel" o mocy 750 KM. Ponieważ w Polsce nie produkowano silników rzędowych, a konstruktor broniący swojej koncepcji już nie żył (zginął 21 III 1931r. w wypadku amfibii PZL.12), prace nad PZL P.8 i jego odmianami rozwojowymi przerwano.
Konstrukcja: metalowa, jednosilnikowy, jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy, podwozie klasyczne dwukołowe stałe, koła osłonięte owiewkami. Napęd PZL P.8/I stanowił silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy Hispano-Suiza 12 Mc o mocy 442 kW (600 KM), zaś PZL P.8/II - silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy Lorraine-Dietrich 12H Petrel o mocy 497 kW (675 KM).
Uzbrojenie: 2 k.m. kal. 7.7 mm
Dane techniczne (PZL P.8/I):
Rozpiętość |
10,4 m |
Długość |
7,03 m |
Wysokość |
2,75 m |
Powierzchnia nośna |
17,6 m2 |
Masa własna |
971 kg |
Masa całkowita |
1420 kg |
Prędkość maksymalna |
330 km/h |
Pułap |
9000 m |
Zasięg |
500 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec