PZL P.6 PZL P.6

 

PZL P.6 - samolot PZL P.6 powstał jako rozwinięcie konstrukcji PZL P.1. Od pierwowzoru różnił się zamontowanym silnikiem gwiazdowym, co wymusiło zmianę konstrukcji kadłuba. Prototyp został oblatany w sierpniu 1930r. przez B. Orlińskiego. pod koniec tego samego roku został pokazany na Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu, gdzie zebrał bardzo pochlebne opinie. Na przełomie sierpnia i września 1931r. B. Orliński odniósł na nim zwycięstwo z zawodach lotniczych American National Races w Cleveland. Jesienią tego samego roku samolot został rozbity koło Olsztyna pod Częstochową. Ze względu na to, że PZL P.6 przegrał rywalizację z bardzo podobnym (różniącym się głównie bezsprężarkowym silnikiem) PZL P.7 i nie został zakwalifikowany do produkcji seryjnej, zrezygnowano z przeprowadzenia remontu. Dalszym rozwinięciem konstrukcji PZL P.6 był PZL P.11.


Konstrukcja: metalowa, jednosilnikowy, jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy, podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Gnome-Rhone Jupiter 9Ac o mocy 353 kW (480 KM).


Uzbrojenie: 2 k.m. kal. 7.7 mm.



Dane techniczne:

 

Rozpiętość

10,3 m

Długość

7,16 m

Wysokość

2,75 m

Powierzchnia nośna

17,3 m2

Masa własna

883 kg

Masa całkowita

1340 kg

Prędkość maksymalna

292 km/h

Pułap

8000 m

Zasięg

600 km

 

 

Opracował: Paweł Szczepaniec