PZL P.28 - prace nad samolotem myśliwskim PZL P.28 rozpoczęto wiosną 1935r. na wniosek francuskiej wytwórni silników Societe Nationale de Construction de Moteurs Lorraine-Dietrich. Jej przedstawiciele zaproponowali na początku 1934r. dowództwu jugosłowiańskiego lotnictwa wojskowego myśliwiec PZL P.8 napędzany silnikiem Lorraine-Dietrich 12Hdrs "Petrel" wyposażonym w sprężarkę. Zakładano, że samolot osiągnie prędkość maksymalną 400-420 km/h. Próby miały zostać przeprowadzone na znajdującym się w Państwowych Zakładach Lotniczych prototypie PZL P.8/II, który miał oprócz wspomnianego francuskiego silnika otrzymać wyposażenie zastosowane w samolocie PZL P-11c. W dalszej perspektywie planowano zastosować skrzydła i usterzenie z PZL P.11c, a ponadto przekonstruować kadłub, osłonę silnika, zbiorniki paliwa, chłodnicę i śmigło. Myśliwiec miał otrzymać także zakrytą kabinę pilota. Prace nad PZL P.28 jednak przerwano, gdyż Jugosławia nie wykazała zainteresowania samolotem. Projekt pozostał jedynie na papierze.
Konstrukcja: metalowa, jednomiejscowy, jednosilnikowy górnopłat zastrzałowy, wyposażony w tzw. płat Puławskiego. Kabina pilota zakryta. Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Do napędu przewidywano 12-cylindrowy silnik rzędowy Lorraine-Dietrich 12Hdrs "Petrel" o mocy 570 kW (775 KM).
Uzbrojenie: 2 stałe k.m. kal. 7,9 mm Vickers E w przedniej części kadłuba. Planowano możliwość opcjonalnego zamontowania 2 działek kal. 20 mm Oerlikon w skrzydłach. Samolot mógł przenosić 4 lekkie bomby o masie po 12 kg każda na zewnętrznych zaczepach pod skrzydłami.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
10.50 m |
Długość |
7.56 m |
Wysokość |
2.75 m |
Powierzchnia nośna |
18.00 m2 |
Masa własna |
1130 kg |
Masa całkowita |
1816 kg |
Prędkość maksymalna |
420 km/h |
Zasięg |
750 km |