PZL P.1 drugi ulepszony prototyp

PZL P.1 - w 1928r. niedawno powstałe Państwowe Zakłady Lotnicze otrzymały zlecenie zaprojektowania nowoczesnego samolotu myśliwskiego mogącego zastąpić cieszące się fatalną opinią SPAD-y S-61. Zadania podjął się inż. Zygmunt Puławski. Prototyp, oznaczony PZL P.1/I został oblatany w sierpniu 1929r. przez B. Orlińskiego. Samolot miał wiele wad i wymagał poprawek. Wymieniono w nim wszystkie elementy wykonane z blachy magnezowej (miała zbyt małą wytrzymałość) zastępując je duralowymi, zmieniono również kształt usterzenia pionowego. Drugi prototyp oznaczony PZL P.1/II został oblatany w marcu 1930r. W czerwcu tego samego roku został on wystawiony w Międzynarodowym Konkursie Samolotów Myśliwskich w Bukareszcie, gdzie uzyskał najlepszą opinię.

W wyniku prób porównawczych PZL P.1 i PWS-10 polskie lotnictwo zamówiło serię 80 PWS-10, gdyż samolot ten nadawał się do natychmiastowego wprowadzenia do produkcji seryjnej. Ponadto Departament Aeronautyki Ministerstwa Spraw Wojskowych podjął decyzję o rozwijaniu w Polsce produkcji silników gwiazdowych. W efekcie prace nad PZL P.1 przerwano, koncentrując się jednocześnie na będących jego rozwinięciem samolotach PZL P.6 i PZL P.7.

 

Konstrukcja: całkowicie metalowy jednosilnikowy, jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy z charakterystycznym odgięciem i zwężeniem przykadłubowej części płata w dół (tzw. płat Puławskiego, "mewi"). Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy Hispano Suiza 12 Lb o mocy 443 kW (600 KM).

 

Uzbrojenie: 2 k.m. kal. 7.7 mm

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

10,85 m

Długość

6,98 m

Wysokość

2,96 m

Powierzchnia nośna

19,5 m2

Masa własna

1118 kg

Masa całkowita

1580 kg

Prędkość maksymalna

302 km/h

Pułap

8000 m

Zasięg

600 km


 
Opracował: Paweł Szczepaniec