PWS-15 PWS-15

PWS-15 - samolot myśliwski był dwupłatową wersją PWS-10. Został zbudowany dla celów porównawczych pod koniec 1930r., w trakcie przygotowań do uruchomienia produkcji seryjnej PWS-10. Prototyp został oblatany w marcu 1931r. przez Franciszka Rutkowskiego. Okazało się, że przy niewielkim spadku prędkości maksymalnej, samolot ma lepszą prędkość wznoszenia i zwrotność niż poprzednik. Ponieważ prace przy wdrożeniu produkcji seryjnej PWS-10 były już bardzo zaawansowane, wytwórnia bojąc się zmiany zamówienia złożonego przez wojsko, a co za tym idzie sporych strat finansowych poleciła zdemontować samolot oraz ukryć wyniki prób. Uczyniono to tak skutecznie, że pierwsze precyzyjne informacje o PWS-15 ukazały się dopiero na początku lat 70, dzięki relacji konstruktora myśliwca - inż. Augustyna Bobka-Zdaniewskiego.


Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, jednomiejscowy dwupłat. Płat drewniany, kryty płótnem. Kadłub metalowy, kratownicowy, spawany z rur stalowych, kryty płótnem i blachą duralową. Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił 12-cylindrowy silnik rzędowy Lorraine-Dietrich LD-12Eb o mocy 331 kW (450 KM).


Uzbrojenie: 2 k.m. Vickers wz. 09/18 kal. 7,92 mm

 


Dane techniczne:


Rozpiętość

10 m

Długość

7,5 m

Wysokość

3 m

Powierzchnia nośna

23 m2

Masa własna

1050 kg

Masa całkowita

1420 kg

Prędkość maksymalna

250 km/h

Pułap

6500 m

Zasięg

680 km



Opracował: Paweł Szczepaniec