PWS-15
PWS-15 - samolot myśliwski był dwupłatową wersją PWS-10. Został zbudowany dla celów porównawczych pod koniec 1930r., w trakcie przygotowań do uruchomienia produkcji seryjnej PWS-10. Prototyp został oblatany w marcu 1931r. przez Franciszka Rutkowskiego. Okazało się, że przy niewielkim spadku prędkości maksymalnej, samolot ma lepszą prędkość wznoszenia i zwrotność niż poprzednik. Ponieważ prace przy wdrożeniu produkcji seryjnej PWS-10 były już bardzo zaawansowane, wytwórnia bojąc się zmiany zamówienia złożonego przez wojsko, a co za tym idzie sporych strat finansowych poleciła zdemontować samolot oraz ukryć wyniki prób. Uczyniono to tak skutecznie, że pierwsze precyzyjne informacje o PWS-15 ukazały się dopiero na początku lat 70, dzięki relacji konstruktora myśliwca - inż. Augustyna Bobka-Zdaniewskiego.
Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, jednomiejscowy dwupłat. Płat drewniany, kryty płótnem. Kadłub metalowy, kratownicowy, spawany z rur stalowych, kryty płótnem i blachą duralową. Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił 12-cylindrowy silnik rzędowy Lorraine-Dietrich LD-12Eb o mocy 331 kW (450 KM).
Uzbrojenie: 2 k.m. Vickers wz. 09/18 kal. 7,92 mm
Dane techniczne:
Rozpiętość |
10 m |
Długość |
7,5 m |
Wysokość |
3 m |
Powierzchnia nośna |
23 m2 |
Masa własna |
1050 kg |
Masa całkowita |
1420 kg |
Prędkość maksymalna |
250 km/h |
Pułap |
6500 m |
Zasięg |
680 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec