PWS-1 PWS-1


PWS-1 - w 1926r. inż. Zbysław Ciołkosz oraz inż. Aleksander Grzędzielski opracowali projekt dwumiejscowego samolotu myśliwskiego, wzorowanego na francuskim samolocie liniowym Potez XXV. Prototyp, oznaczony PWS-1, został oblatany 25 IV 1925r. Okazało się, że jego osiągi są zadowalające, poważną wadą była jednak zła sterowność, co dyskwalifikowało samolot jako sprzęt dla lotnictwa wojskowego.
 

W 1928r. samolot poddano licznym przeróbkom. Oprócz usunięcia wad, na życzenie lotnictwa wojskowego zainstalowano dodatkowy zbiornik paliwa. Wojsko zażądało również łatwej zmiany wyposażenia umożliwiającej szybką przeróbkę samolotu z podstawowej wersji myśliwskiej na wersję dalekiego rozpoznania lub bombową. W efekcie PWS-1 otrzymał nowy metalowy płat oraz nowe usterzenie ogonowe. Oznaczenie prototypu zmieniono na PWS-1bis. Okazało się, że mimo przeróbek  samolot w wersji myśliwskiej jest za mało zwrotny, a w wersji bombowej ma zbyt mały udźwig. Prototyp wrócił do wytwórni celem dalszych przeróbek. 29 X 1929r. zdecydowano o przerwaniu prac nad PWS-1.

 

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy. Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił 12-cylindrowy silnik rzędowy Lorraine-Dietrich LD-12Eb o mocy 331 kW (450 KM). 

 

Uzbrojenie: 2 k.m. Vickers obsługiwane przez pilota oraz 2 k.m. Lewis strzelca/obserwatora. Samolot miał przenosić 400 kg bomb.


 

Dane techniczne (PWS-1bis):


Rozpiętość

12,65 m

Długość

8,37 m

Wysokość

3,34 m

Powierzchnia nośna

30,5 m2

Masa własna

1445 kg

Masa całkowita

1990 kg

Prędkość maksymalna

232 km/h

Pułap

5500 m

Zasięg

700 km

 


Opracował: Paweł Szczepaniec