Producent / Kraj: PZL Mielec / Polska

 

Model: Lim-6

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

W 1955 Polska zakupiła licencję na wytwarzanie radzieckiego myśliwca MiG-17, będącego wówczas podstawowym samolotem tej klasy państw Układu Warszawskiego. Wytwarzane w Polsce, w WSK-Mielec samoloty, otrzymały oznaczenie Lim-5 (skrót od licencyjny myśliwiec), kryptonim "samolot CF". Pierwszy Lim-5 został wyprodukowany 28 listopada 1956, zastępując w produkcji model Lim-2 (MiG-15bis). Do końca produkcji w 1960, zbudowano 477 Limów-5, które stały się najliczniejszymi myśliwcami lotnictwa polskiego. Część z nich zbudowano w wersji samolotów rozpoznawczych Lim-5R, z aparatem fotograficznym AFA-39. Od 1959 budowano także licencyjne myśliwce przechwytujące MiG-17PF z radarem RP-5 Izumrud-5, oznaczone Lim-5P. Do końca 1960 zbudowano ich 129. Od maja 1961 zbudowano 40 samolotów nowej wersji Lim-6. Wprowadzono na nich klapy szczelinowe z nadmuchem, lecz próby wykazały problemy ze zmodyfikowanymi w tym celu silnikami Lis-6 oraz ich pilotażem i samoloty te nie trafiły na wyposażenie lotnictwa. Ponadto, nadmuch wywierał niewielki wpływ na długość rozbiegu. W wersji tej wprowadzono ponadto spadochron hamujący w pojemniku u nasady steru kierunku. Ostatecznie, po dalszych pracach nad rozwojem samolotu, postanowiono zrezygnować z pogrubionych części skrzydeł, klap z nadmuchem, podwójnych kół i przyspieszaczy startowych i powrócić zamiast tego do jedynie w niewielkim stopniu zmodyfikowanego Lima-5, ze zwiększonym udźwigiem uzbrojenia. Próby prototypu CM 10-30, przebudowanego według tych założeń na prototyp Lim-6bis, rozpoczęto 5 grudnia 1962.
 

1.1. Konstrukcja

  • półskorupowa,
  • metalowy średniopłat

1.2. Warianty

  • Lim-5 - dzienny myśliwiec (licencyjny MiG-17F) (numery seryjne: 1C 00-01 do 1C 19-14)
  • Lim-5R - wariant rozpoznawczy Lim-5
  • Lim-5P - myśliwiec przechwytujący (licencyjny MiG-17PF) (numery seryjne: 1D 00-01(?) do 1D 06-41)
  • Lim-5M - samolot myśliwsko-szturmowy (numery seryjne: 1F 01-01 do 1F 03-30)
  • Lim-6 - samolot myśliwsko-szturmowy (numery seryjne: 1J 04-01 do 1J 04-40)
  • Lim-6bis - podstawowy wariant myśliwsko-szturmowy (numery: 1J 05-01 do 1J 06-40)
  • Lim-6R (Lim-6bisR) - wariant rozpoznawczy Lim-6bis
  • Lim-6M - samolot myśliwsko-szturmowy, przebudowane z Lim-5P
  • Lim-6MR - wariant rozpoznawczy, przebudowane z Lim-5P
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Lis-5
Maksymalna moc  33,1 kN
Uzbrojenie 1× działko N-37D kal. 37 mm
2× działko NR-23 kal. 23 mm

Uzbrojenie rakietowe
wyrzutnia rakiet Mars-2 (rakiety S-5, S-5M, S-5K) kal. 57 mm,

Uzbrojenie bombowe
do 780 kg bomb: OFAB-100, SAM-100MN, AO-50-100, ZAB-100-114, P-50, FOTAB-100-50, FAB-250TS, RBK-250, ZAB-250-200, AGITAB-250-85, zbiorniki z mieszaniną zapalającą ZB-360
Załoga  1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 9,628 m
Długość  11,36 m
Wysokość  3,80 m
Masy  
Masa własna
 4271 kg
Maksymalna masa startowa  6652 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  1150 km/h
Prędkość wznoszenia  41 m/s
Pułap  16470 m
Zasięg  1080 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}