PZL.22

PZL.22 - Oryginalny bezogonowy samolot doświadczalny PZL.22 zbudowany na podstawie projektu prof. inż. Gustawa Mokrzyckiego i inż. Wacława Zaremby powstał pod wpływem zachęcających wyników, jakie uzyskał niemiecki konstruktor A. Lippisch ze swoim samolotem "Delta". Koszt budowy prototypu PZL.22 pokryła Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Samolot był gotów w 1934r., do jego oblotu nigdy jednak nie doszło. Po wykonaniu pod koniec 1934r. prób kołowania władze nie zezwoliły na loty pod pretekstem, że zbyt wysokie położenie kabiny nie zapewnia równowagi płatowca podczas rozbiegu. Po przenosinach PZL z Mokotowa na Okęcie samolot pozostał na lotnisku mokotowskim i tam prawdopodobnie został skasowany.

PZL.22 był pierwszym i jedynym zbudowanym polskim samolotem bezogonowym.

Konstrukcja: mieszana - kadłub spawany z rur stalowych, skrzydła drewniane. Jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny, podwozie klasyczne czterokołowe stałe oprofilowane sklejką, skrzydła skośne, bez usterzenia poziomego. Napęd stanowił silnik rzędowy Gipsy Major III o mocy 96 kW (130 KM).

Dane techniczne:

Rozpiętość

11 m

Długość

5 m

Wysokość

2 m

Powierzchnia nośna

17 m2

Masa własna

380 kg

Masa całkowita

500 kg


                                                                                   Opracował: Paweł Szczepaniec