PZL.19 SP-AHI PZL.19 SP-AHI  

PZL.19 - samolot turystyczny PZL.19 powstał na zamówienie Ministerstwa Komunikacji. Przeznaczony był do udziału w międzynarodowych zawodach Challenge 1932. Projekt powstał pod kierunkiem inż. J. Dąbrowskiego i inż. F. Misztala. Prototyp został oblatany przez kpt. B. Orlińskiego w maju 1932r. Zbudowano 3 egzemplarze PZL.19. W Challenge`u kpt. Jerzy Bajan zajął 11 miejsce na SP-AHK, kpt. Ignacy Giedgowd na SP-AHI był 19, natomiast kpt. Bolesław Orliński startujący na SP-AHH nie ukończył zawodów z powodu choroby. Pierwsze miejsce zajęła polska załoga F. Żwirko i St. Wigura na RWD-6. W następnych latach samoloty PZL.19 były używane przez aerokluby.


Dalszym rozwinięciem tego typu były PZL.20 i PZL.26.


Konstrukcja: metalowy dwumiejscowy dolnopłat, podwozie stałe. Napęd stanowił silnik rzędowy 4-cylindrowy de Havilland "Gipsy III" o mocy 96 kW (130KM).

 


Dane techniczne:

Rozpiętość

10.42 m

Długość

7.15 m

Wysokość

2.0 m

Powierzchnia nośna

16.0 m2

Masa własna

478 kg

Masa całkowita

792 kg

Prędkość maksymalna

216 km/h

Pułap

4000 m

Zasięg

1000 km



Opracował: Paweł Szczepaniec