PZL.12

PZL.12 - Inż. Zygmunt Puławski zaprojektował turystyczny samolot-amfibię do własnego użytku i rozpoczął jego budowę w zakładach PZL pod oznaczeniem PZL-H. Kiedy Kierownictwo Marynarki Wojennej zdało sobie sprawę z możliwości zakupu sprzętu dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego w polskich wytwórniach, PZL zaproponowały konstrukcję Puławskiego pod oznaczeniem PZL.12. Amfibia miała być wykorzystywana jako samolot szkolny i łącznikowo-wywiadowczy. PZL.12 nie wzbudził jednak zainteresowania KMW i został ostatecznie zbudowany przez grupę entuzjastów jako konstrukcja amatorska.

Samolot został oblatany w lutym 1931r. 21 III 1931r., w trudnych warunkach atmosferycznych, podczas szóstego lotu samolot pilotowany przez Z. Puławskiego został przeciągnięty w zakręcie, w wyniku czego utracił sterowność i rozbił się o ziemię. Konstruktor zmarł w drodze do szpitala.

Konstrukcja: mieszana, kadłub łodziowy, metalowy; skrzydła i usterzenie drewniane. Samolot wyposażony był w 2 małe pływaki pod skrzydłami. Podwozie składane pod płatem. Napęd stanowił silnik rzędowy 4-cylindrowy de Havilland "Gipsy III" o mocy 96 kW (130 KM), umieszczony nad płatem i napędzający pchające śmigło.

Dane techniczne:

Rozpiętość

11,05 m

Długość

7,8 m

Wysokość

2,9 m

Powierzchnia nośna

19 m2

Masa własna

440 kg

Masa całkowita

660 kg

Prędkość maksymalna

180 km/h

Pułap

4200 m

Zasięg

550 km



Opracował: Paweł Szczepaniec