PZL S-4 Kania 3 PZL S-4 Kania 3

PZL S-4 Kania - W 1956r. oblatanym 5 lat wcześniej samolotem wielozadaniowym PZL S-3 Kania zainteresowały się zakłady WSK- Mielec. Zmodyfikowano tam projekt samolotu. Prototyp oznaczony PZL S-4 Kania 2 został oblatany 2 IX 1957r. przez Tadeusza Gołębiewskiego. Zaprezentowano go rok później podczas Szybowcowych Mistrzostw Świata w Lesznie.

Następny prototyp, oznaczony PZL S-4 Kania 3, różniący się od poprzednika m.in. powiększonym usterzeniem pionowym, został oblatany 19 IX 1958r. Samolot wykazywał dobre właściwości pilotażowe, niestety o jego losie przesądziło zaprzestanie produkcji w Polsce silników M-11. Ponadto aerokluby były bardziej zainteresowane zakupem i eksploatacją samolotów metalowych niż drewnianych. W efekcie produkcji seryjnej "Kani" nie podjęto. Prace prowadzone w WSK-Mielec nad budową trzeciego prototypu przerwano, a samolot przekazano Lotniczym Zakładom Naprawczym w Krośnie, gdzie ukończono go w 1964r. Trzy zbudowane "Kanie" były wykorzystywane przez aerokluby do 1970r.

Konstrukcja: półskorupowa drewniana, kryta sklejką i płótnem, dwumiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat typu "parasol". Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił silnik gwiazdowy 5-cylindrowy M 11D o mocy  92 kW (125 KM) chłodzony powietrzem. Śmigło dwułopatowe drewniane.

Dane techniczne (PZL S-4 Kania 3):

Rozpiętość
12,16 m
Długość
8,72 m
Wysokość
2,35 m
Powierzchnia nośna
19,7 m2
Masa własna
660 kg
Masa całkowita
975 kg
Prędkość maksymalna
171 km/h
Pułap
5100 m
Zasięg
580 km
Opracował: Paweł Szczepaniec