prototyp PZL Ł.2 prototyp PZL Ł.2

PZL Ł.2 - samolot powstał na zamówienie złożone w wytwórni przez Departament Aeronautyki MSWojsk. Projekt, oznaczony PZL.2 opracowali pod koniec 1928r. inżynierowie J. Dąbrowski i F. Kott przy udziale inż. W. Zalewskiego. Prototyp ukończono w II połowie 1929r. Został on oblatany pod koniec tego samego roku na lotnisku mokotowskim przez Bolesława Orlińskiego. Okazał się stateczny, sterowny i łatwy w pilotażu. Wiosną 1930r. PZL.2 stanął wraz z PWS-5 i Lublinem R-X do konkursu na samolot towarzyszący dla wojska polskiego i uzyskał najlepszą ocenę. Ponieważ jednak przewidywano w PZL produkcję głównie samolotów myśliwskich, zdecydowano o wyposażeniu eskadr w wariant rozwojowy Lublina R-X oznaczony Lublin R-XIII. Postanowiono jednocześnie zbudować serię 20 egzemplarzy PZL.2, zmieniając jednocześnie oznaczenie na PZL Ł.2.

Produkcja seryjna PZL Ł.2 (czasem oznaczanych PZL Ł.2a) trwała od 1930 do 1931r. Samoloty te eksploatowano w eskadrach towarzyszących do 1933r. Następnie skierowano je do szkół lotniczych gdzie wykorzystywano je do nauki pilotażu, holowania szybowców i szkolenia obserwatorów. Na samolocie ze znakami (lotnictwa cywilnego) SP-AFA kpt. pil. S. Skarżyński i por. obs. A. Markiewicz wykonali trwający od 1 II 1931r.do 5 V 1931r. rajd dookoła Afryki. Samolot ten wyposażony był w dodatkowe zbiorniki paliwa, oświetlenie kabin i metalowe śmigło. Po tym locie otrzymał nazwę "Afrykanka". Elementy PZL Ł.2 zostały wykorzystane przy budowie samolotu pasażerskiego PZL.16.

 

Konstrukcja: metalowa, pokrycie płócienne, jednosilnikowy dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy, podwozie klasyczne, stałe. Napęd stanowił silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Škoda Whirlwind J5A o mocy 162 kW (220 KM). Śmigło dwułopatowe drewniane.

 

Uzbrojenie: 1 k.m. Lewis wz. 23 kal. 7.9 mm w kabinie obserwatora.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

13,4 m

Długość

7,92 m

Wysokość

2,7 m

Powierzchnia nośna

25,8 m2

Masa własna

892 kg

Masa całkowita

1282 kg

Prędkość maksymalna

183 km/h

Pułap

4730 m

Zasięg

660 km



Oprac. Paweł Szczepaniec