Producent / Kraj:

PZL

Model:

PZL M-20 Mewa

 

PZL M-20 Mewa Jarosław Kania

PZL M-20 Mewa - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

 

 

 

1. Historia modelu

PZL M-20 "Mewa" - Samolot PZL M-20 „Mewa” jest licencyjną odmianą amerykańskiego samolotu dyspozycyjnego Piper PA-34 „Seneca II”. Prototyp samolotu Piper „Seneca” został oblatany w 1971r. Zmodyfikowana odmiana oznaczona „Seneca II” powstała w 1975r.
W styczniu 1977r. PZL zawarły umowę kooperacyjno-licencyjną na budowę samolotu, wg której zakłady PZL-Mielec produkowały elementy samolotu dla USA, a w zamian montowały samoloty wyposażając je w silniki PZL-Franklin. Konstruktorem prowadzącym został inż. Krzysztof Piwek. Pierwsza „Mewa” (oznaczona M-20 00) została zmontowana z elementów dostarczonych przez licencjodawcę w październiku 1978r., a oblot odbył się 25 VII 1979r. Następny prototyp, oznaczony M-20 01 wyprodukowany w całości w Polsce został oblatany 22 IX 1982r. W następnym prototypie (M-20 02) wymieniono instalację elektryczną oraz zasilanie zespołu napędowego. Do jego oblotu doszło 10 X 1985r.
Ze względu na priorytet, jaki otrzymały prace nad samolotami wojskowymi oraz kłopoty z seryjną produkcją silnika PZL-Franklin podjęto się opracowania wersji M-20 03 z silnikami Teledyne Continental TSIO/ LTSIO-360-KB, będącej odpowiednikiem samolotu PA-34-220T Seneca III. Prototyp został oblatany 13 X 1988r. Kolejną wersją był samolot oznaczony M-20 04 o zwiększonej masie startowej. W 1993r. "Mewa" została nagrodzona godłem "Teraz Polska".
Samolot służy głównie jako pasażerski (dyspozycyjny). Zabiera 4 pasażerów + bagaż. Może służyć też jako samolot sanitarny oraz operować z lotnisk trawiastych. Jedna „Mewa” wchodziła w skład 103 Pułku Lotniczego z Bemowa, gdzie służyła do przewozu osób, organów do transplantacji i poczty specjalnej. Jak dotąd (2002r.) ukończono 23 samoloty PZL M-20, z czego 3 zostały zmontowane z części dostarczonych przez licencjodawcę.

Z czasem  "Mewy" zostały zastąpione przez Piaggio P.180 Avanti II.

2. Opis

2.1. Konstrukcja

Konstrukcja: półskorupowa, duralowa, podwozie chowane. Kabina sześcio- lub siedmiomiejscowa.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
2 silniki PZL-Franklin 6A-350C o mocy 164 kW (220KM) każdy lub 2 silniki Teledyne Continental TSIO/ LTSIO-360-KB. Śmigła dwu- lub trójłopatowe.

 

2.3. Warianty

 

 

 

3. Schemat

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu PZL M-20 Mewa
Silnik, producent

2x PZL-Franklin 6A-350C

lub 2x Teledyne Continental TSIO/ LTSIO-360-KB

Maksymalna moc  164 kW (220KM)
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
Rozpiętość skrzydeł
 11,85m
Długość  8,73m
Wysokość  3,99m
Masy
Masa własna
 1320kg
Maksymalna masa startowa  2070kg
Masa użyteczna
Osiągi samolotu
Prędkość maksymalna w locie poziomym  361 km/h
Prędkość podróżna  311 km/h
Prędkość minimalna
Wznoszenie maksymalne  6,6 m/s
Rozbieg  444m
Dobieg  655m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej
Pojemność zbiorników paliwa
Zasięg  1240km

Opracował: Paweł Szczepaniec

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}