PZL An-2

PZL An-2 (kod NATO: Colt) - Licencyjna wersja radzieckiego samolotu An-2 konstrukcji inż. O.K. Antonowa. Prototyp został oblatany 3 VIII 1947r., a w 1949r. rozpoczęto produkcję seryjną. W ZSRR zbudowano serię 1700 egzemplarzy, produkowany również w Chinach od 1957r. pod oznaczeniem Y-2 (seria ok. 2000 egzemplarzy). Używany jest do dzisiaj m.in. w Albanii, Afganistanie, Bułgarii, Czechosłowacji, ChRLD, Jugosławii, KRLD, Rumunii, Tanzanii, WRLD, na Kubie i Węgrzech.

W Polsce produkowany wielkoseryjnie w różnych wersjach w WSK Mielec, głównie dla ZSRR. Pierwszy lot zbudowanego w Mielcu PZL An-2 doszedł do skutku 23 X 1960r. Łączna produkcja do 1991r. wyniosła około 12 tysięcy egzemplarzy (najliczniej budowany samolot w polskiej wytwórni).

Odmiany produkowane w Polsce:

  • PZL An-2 TP, wersja transportowa z 1962r., przystosowana do przewozu 12 osób lub 1500 kg ładunku
  • PZL An-2 TD, wersja transportowo-desantowa z 1962r., przystosowana do zabierania 14 skoczków spadochronowych
  • PZL An-2 R, wersja rolnicza z 1961r., wyposażona w zbiornik na 1300 l chemikaliów oraz urządzenia do rozpylania i opryskiwania
  • PZL An-2 W, wodnosamolot wielozadaniowy z 1963r. z dwoma pływakami
  • PZL An-2 P, wersja pasażerska z 1966r. dla 12 osób.
  • PZL An-2 D6, wersja dyspozycyjna z 1972r. dla 6 osób.
  • PZL An-2 D5, wersja dyspozycyjna z 1972r. dla 5 osób.
  • PZL An-2 PK, wersja polarna (służbowa) samolotu wielozadaniowego, z 1973r.
  • PZL An-2 PF, wersja aerofotogrametryczna z 1974r.
  • PZL An-2 TPS, wersja sanitarna z 1974r.
  • PZL An-2 Geo, wersja geofizyczna z 1974r.
  • PZL An-2 PRTV, wersja retransmisyjna z 1975r.

Popularne "Antki" produkowane były w PZL-Mielec przez ponad 40 lat. W 1997r. jeden z nich odbył pełny lot dookoła świata. Ostatnie 4 egzemplarze powstały w styczniu 2002r. na zamówienie rządu Wietnamu.

 

Konstrukcja półskorupowa metalowa, skrzydła kryte płótnem, jednosilnikowy dwupłat, podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowi silnik gwiazdowy PZL ASz-62 IR o mocy 736 kW (1000 KM), produkowany z licencji radzieckiej w WSK Kalisz.

 

 Dane techniczne:

Rozpiętość

18.18m

Długość

12.74m

Wysokość

4.00m

Powierzchnia nośna

71.60m2

Masa własna

3450kg

Masa całkowita

5500kg

Prędkość maksymalna

258km/h

Prędkość przelotowa

185m/h

Prędkość minimalna

90km/h

Wznoszenie

3.5m/s

Pułap

4400m

Zasięg

900km

 

Opracował: Paweł Szczepaniec