PZL-140 Orlik 2000

PZL-140 Orlik 2000 - prace nad  projektem samolotu dyspozycyjnego PZL-140 "Orlik 2000" rozpoczęto w zespole inż. A. Frydrychewicza w 1993r. Zakładano wykorzystanie elementów produkowanego seryjnie dla lotnictwa wojskowego samolotu szkolno-treningowego PZL-130TC "Orlik" - zespołu napędowego, podwozia, skrzydeł, dolnej części kadłuba, usterzenia poziomego i steru kierunku. Zakładano ukończenie projektu wstępnego w 1996r., a rozpoczęcie produkcji seryjnej w 2000r. Planowano powstanie wersji:

  • standardowej (7 osób + 140 kg bagażu)

  • luksusowej (5 osób + bagaż)

  • transportowej (2 osoby + 700 kg ładunku)

  • do zadań specjalnych (sanitarnych, retranslacji, fotogrametrii, sztabowych

Zaostrzenie wymagań technicznych dla tej klasy samolotu oraz większe niż przewidywane koszty projektu i kłopoty finansowe wytwórni spowodowały przerwanie prac nad PZL-140 w 2000r.

 

Konstrukcja: całkowicie metalowy jednosilnikowy dolnopłat. Kabina załogi ciśnieniowa. Podwozie chowane w locie. Napęd miał stanowić silnik turbośmigłowy Walter M-601E o mocy 490 kW (665 KM).

 

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

11,5 m

Długość

11,4 m

Wysokość

4,2 m

Powierzchnia nośna

18,0 m2

Masa własna

2000 kg

Masa całkowita

3400 kg

Prędkość maksymalna

450 km/h

Pułap

10 000 m

Zasięg

2500 km


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec