PZL-126 Mrówka

PZL-126 "Mrówka"
- projekt wstępny samolotu wsparcia ekologicznego PZL-126 "Mrówka", opracowany przez inż. Andrzeja Słocińskiego, powstał w 1983r. W założeniu PZL-126 miał być wykorzystywany do opylania niewielkimi dawkami chemikaliów oraz miał być składany i przystosowany do przewożenia w samolocie An-2. Pierwszy prototyp wyposażony w silnik PZL Franklin 2A-120-C1 o mocy 39 kW (53 KM) został oblatany 20 IV 1990r. przez Macieja Akslera. Niewielka moc zastosowanego silnika była przyczyną słabych osiągów prototypu. Prace nad ich poprawieniem rozpoczęto już w maju tego samego roku. Kłopoty finansowe wytwórni i kryzys, jaki przeżywa lotnictwo rolnicze, znacznie opóźniły prace nad PZL-126. Drugi prototyp, oznaczony PZL-126P "Mrówka 2001", wyposażony w mocniejszy silnik Rolls-Royce Continental O-200A o mocy 100 KM, i o zmienionej konstrukcji oblatany został przez M. Akslera dopiero 24 X 2000r. (!) na lotnisku Okęcie. Zmianie uległa również koncepcja wykorzystania samolotu - "Mrówka 2001" przystosowana została również do zadań rozpoznawczo-patrolowych. Szanse na rozpoczęcie produkcji seryjnej PZL-126P wydają się jednak niewielkie.

Konstrukcja: całkowicie metalowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. Napęd - jw. Samolot jest wyposażony w małoobjętościowe zespoły opryskujące do niszczenia szkodników.

Dane techniczne:

Rozpiętość

7.66 m

Długość

5.25 m

Wysokość

2.80 m

Powierzchnia nośna

6.90 m2

Masa własna

425 kg

Masa całkowita

575 kg

Prędkość maksymalna

195 kg


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec