|
|||||
PZL-110 Koliber 150 fot. Jarosław Kania / aviateam.pl |
|
||||
1. Historia modelu PZL-110 "Koliber" - samolot szkolno-sportowy PZL-110 jest polską odmianą licencyjną francuskiego samolotu Socata "Rallye" powstałego w 1959r., a produkowanego od 1961r. W 1976r. PZL zakupiły licencję odmiany "Rallye 100ST". Samolot został zmodyfikowany przez zamontowanie silnika PZL-Franklin 4A-235B3 oraz dostosowany do możliwości wytwórni. Oznaczenie zmieniono na PZL-110 "Koliber". 18 IV 1978r. pierwszy lot wykonał zakupiony we Francji "Rallye 100S" z zamontowanym silnikiem PZL-Franklin, a 8 V 1979r. oblatany został PZL-110 zbudowany w całości w Polsce. Do końca 1987r. zbudowano serię 36 egzemplarzy, które są używane głównie przez aerokluby. |
|||||
2. Opis |
|||||
2.1. Konstrukcja Metalowa, jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny, podwozie trójpodporowe stałe.
2.2. Wyposażenie Silnik: Silnik rzędowy PZL-Franklin 4A-235B31 o mocy 85 kW (116 KM).
2.3. Warianty Rozwinięciem konstrukcji PZL-110 są samoloty: PZL-110 Koliber 150 (określany także jako PZL-150 Koliber), PZL-110 Koliber 160 (Ostatnia wersja Kolibra) i PZL-111 Koliber 235 (nazywany także Senior). Powstał także dwumiejscowy samolot na podzespołach Kolibra PZL-112 Junior (skrzydła oraz podwozie). Nie wszedł jednak do produkcji seryjnej. |
|
||||
|
|||||
3. Schemat | |||||
|
Oferta sprzedaży |
4. Dane techniczne
Typ samolotu | PZL-110 Koliber | PZL-110 Koliber 150 |
Silnik, producent | silnik rzędowy PZL-Franklin 4A-235B31 |
4-cylindrowy silnik rzędowy Lycoming 0-320-E2A o mocy 150 KM |
Maksymalna moc | 85 kW (116 KM) |
150 KM |
Płatowiec | dolnopłat | dolnopłat |
Wymiary
|
||
Rozpiętość skrzydeł
|
9,70 m | 9,74m |
Długość | 7,20 m | 7,30m |
Wysokość | 2,8 m | 2,8m |
Masy | ||
Masa własna
|
510 kg | 548kg |
Maksymalna masa startowa | 850 kg | 850kg |
Masa użyteczna | 340 kg | 302kg |
Osiągi samolotu | ||
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 195 km/h | 200 km/h |
Prędkość podróżna | 140 km/h | 170 km/h |
Prędkość minimalna | 80 km/h | 82 km/h |
Wznoszenie maksymalne | 2,5 m/s | 4,2 m/s |
Rozbieg | ||
Dobieg | ||
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej | ||
Pojemność zbiorników paliwa | ||
Zasięg | 730 km | 600 km |
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}