PZL-106 BTU-34 "Turbo-Kruk"

PZL-106 "Kruk" - W związku z rozwojem lotnictwa rolniczego w Polsce i krajach socjalistycznych powstało na początku lat 70 zapotrzebowanie na samolot rolniczy o średnim udźwigu. Wobec zakończenia produkcji PZL-101 "Gawron", zaprojektowano pod kierunkiem inż. A Frydrychewicza nowy samolot, oznaczony PZL-106 "Kruk". Pierwszy prototyp wyposażony w drewniane skrzydła, z silnikiem Lycoming 0-720 o mocy 400 KM został oblatany 17 IV 1973r. przez inż. J. Jędrzejewskiego. 12 X 1974r. został oblatany drugi, całkowicie metalowy, prototyp z silnikiem PZL-3S o mocy 600 KM. Stał się on wzorem dla pierwszej wersji seryjnej, różniącej się od prototypu przedłużonym kadłubem i zmienionym usterzeniem, oznaczonej PZL-106A, której produkcję rozpoczęto w PZL-Okęcie w 1977r.

 

Wersje i odmiany:

  • PZL-106A "Kruk" - pierwsza wersja seryjna, wyposażona w silnik gwiazdowy 9-cylindrowy PZL-3S o mocy 441 kW (600 KM)

  • PZL-106AR "Kruk" - wersja z 1979r. ze śmigłem o większej średnicy.

  • PZL-106AS "Kruk" - wersja z 1981r. wyposażona w silnik Asz-62IR o mocy 736kW (1000KM).

  • PZL-106AT "Turbo-Kruk" - wersja z 1982r. wyposażona w silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney PT6A - 4AG o mocy 566kW (770KM)

  • PZL-106B "Kruk" - wersja z 1981r. wyposażona w skrzydła o innym profilu i krótsze zastrzały. Napęd stanowił silnik PZL-3S

  • PZL-106 BT-601 "Turbo-Kruk" - wersja  z 1985r. napędzana czeskim silnikiem turbośmigłowym Walter M-601 i posiadająca powiększony statecznik pionowy

  • PZL-106 BTU-34 "Turbo-Kruk" - wersja z 1998r., napęd stanowi silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney PT6A-34AG

"Kruki" w dwóch ostatnich wersjach produkowane są do dzisiaj.

 

Konstrukcja: metalowa, kadłub z rur stalowych, skrzydła duralowe; jednosilnikowy, jednomiejscowy (możliwość zabrania na pokład mechanika w pomieszczeniu za kabiną pilota) dolnopłat zastrzałowy. Zbiornik chemikaliów o pojemności 1000-1400 l (w zależności od wersji), który może zostać zastąpiony kabiną instruktora na okres przeszkalania pilotów na ten typ samolotu. Podwozie stałe. Napęd -jw.

 

Dane techniczne (PZL-106 BTU-34 "Turbo-Kruk"):

Rozpiętość

15.0 m

Długość

10.34 m

Powierzchnia nośna

31.69 m2

Masa własna

1656 kg

Masa całkowita

3500 kg

Prędkość maksymalna

215 km/h

Zasięg

1100 km


 
Opracował: Paweł Szczepaniec