PZL 105 Flaming
PZL-105 "Flaming" - w 1983r. w PZL-Okęcie rozpoczęto prace nad projektem samolotu wielozadaniowego, który w założeniu miał stać się następcą popularnego PZL-104 "Wilga". Projektowany samolot, oznaczony początkowo ze względów reklamowych PZL-104 "Wilga 88", miał zabierać oprócz pilota 5 pasażerów (w przeznaczonej na rynek kanadyjski wersji pływakowej - 3) i mieć znacznie niższe koszty eksploatacji od swego poprzednika. Inicjatorem i pomysłodawcą prac był inż. Andrzej Frydrychiewicz, głównym konstruktorem został inż. Roman Czerwiński. Pierwszy prototyp przeznaczony do prób statycznych został ukończony w 1988r. Egzemplarz do prób w locie, wyposażony w silnik AI-14RD (licencyjna wersja radzieckiego silnika M-14) o mocy 280 KM został zaprezentowany 9 XI 1989r., jednocześnie zmieniono oznaczenie na PZL-105 "Flaming". Pierwszy lot doszedł do skutku 19 XII 1989r., oblatywaczem był inż. Jerzy Jędrzejewski.
Wersje i odmiany:
-
PZL-105L - oblatany w lipcu 1991r. prototyp wyposażony w amerykański silnik Textron Lycoming IO-720 o mocy 295 kW (400 KM). W założeniu miał dać początek wersji przeznaczonej na rynki zachodnie.
Kłopoty finansowe PZL-Okęcie w połowie lat 90 i priorytet, jaki otrzymała budowa samolotów szkolnych PZL-130 "Orlik" dla wojska spowodowały znaczne opóźnienia w pracach prowadzonych nad PZL-105. Ostatecznie program zawieszono, powracając jednocześnie do pomysłu modyfikacji "Wilgi". Efektem było powstanie w 1998r. samolotu PZL-104 "Wilga 2000".
Konstrukcja: całkowicie metalowy sześciomiejscowy górnopłat zastrzałowy. Podwozie stałe, przewidywano możliwość zamontowania pływaków. Napęd - jw.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
12,7 m |
Długość |
8,6 m |
Wysokość |
2,8 m |
Powierzchnia nośna |
16,9 m2 |
Masa własna |
955 kg |
Masa całkowita |
1850 kg |
Prędkość maksymalna |
262 km/h |
Pułap |
5500 m |
Zasięg |
1100 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec