Producent / Kraj:

PZL / Polska

Model:

PZL-101 Gawron

 

 

PZL 101 Gawron Jaroslaw Kania

 PZL-101 Gawron - fot. Jarosław Kania /  aviateam.pl

 

1. Historia modelu

PZL-101 "Gawron" - samolot rolniczy powstał jako rozwinięcie konstrukcji samolotu Jak-12M, produkowanego wcześniej w WSK-Okęcie na licencji radzieckiej. Przeróbki dokonał inż. St. Lassota. Polegała ona na nadaniu skrzydłom niedużego skosu, przesunięciu podwozia, zmniejszeniu ciężaru wyposażenia i dodaniu zbiornika na chemikalia. Pozwoliło to na zwiększenie udźwigu środków chemicznych z 320 do 550 kg. Oblotu prototypu dokonał Mieczysław Miłosz 14 IV 1958r. Produkcję seryjną rozpoczęto w 1960r. Do 1969r. zbudowano 325 samoloty, w tym 78 przeznaczone dla aeroklubów (wersja czteromiejscowa) i 32 sanitarne. 143 "Gawrony" wyeksportowano. Lotnictwo wojskowe używało ich jako łącznikowych. Pod koniec lat 70 zostały zastąpione przez nowocześniejsze samoloty PZL-106 "Kruk".

 Do 1968 wyprodukowano łącznie 325 samolotów, w tym:

  •     215 dwumiejscowych rolniczych
  •     78 czteromiejscowych aeroklubowych
  •     32 sanitarne

134 Gawrony wyeksportowano, głównie do Bułgarii 40 szt i Węgier 67 szt , w mniejszej liczbie do Austrii 5 szt , Finlandii 3 szt, Hiszpanii 4 szt, Indii 6 szt, Turcji 5 szt. Wenezuela 1 szt Wietnam 1 szt ZSRR 2 szt PZL-101 Gawron został wyparty pod koniec lat 70. przez nowocześniejszą konstrukcję rolniczą PZL-106 Kruk. Niektóre samoloty pozostają w użyciu w aeroklubach lub rękach prywatnych po dziś dzień.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Jednosilnikowy górnopłat zastrzałowy, podwozie klasyczne dwukołowe stałe, konstrukcja mieszana; zabierał 2 osoby w wersji rolniczej, po 4 w wersji łącznikowej i przeznaczonej dla aeroklubów. Podwozie samolotu stałe, klasyczne z kółkiem ogonowym. Istniała możliwość zainstalowania nart zamiast kół.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Silnik gwiazdowy 9-cylindrowy PZL-AI-14R o mocy 191 kW (260 KM)

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

schemat PZL-101 Gawron

Schemat PZL-101 Gawron - źródło: Aeroklub Częstochowski

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu  PZL-101 Gawron
Silnik, producent  silnik gwiazdowy PZL AI-14R
Maksymalna moc  191 kW (260 KM)
Płatowiec  górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 12,68m
Długość  9.00m
Wysokość  3,12m
Masy  
Masa własna
 1004kg
Maksymalna masa startowa  1660kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  170 km/h
Prędkość podróżna  130km/h
Prędkość minimalna  50km/h
Wznoszenie maksymalne  2,5 m/s
Rozbieg  100m
Dobieg  100m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  2,5 m/s

Opracował: Paweł Szczepaniec

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}