LWD Żuraw

LWD "Żuraw" - projekt samolotu obserwacyjno-łącznikowego LWD "Żuraw" powstał w 1948r. Prototyp został oblatany jednak dopiero 3 lata później - 16.05.1951r. Samolot odznaczał się doskonałą widocznością z kabiny załogi, niestety miał przekroczoną masę własną w stosunku do projektu, co niekorzystnie odbijało się na jego osiągach. "Żuraw" ostatecznie nie został zakwalifikowany do produkcji seryjnej. Prototyp otrzymał znaki rejestracyjne SP-GLB i był eksploatowany do września 1960r., a następnie przekazano go do Muzeum Lotnictwa w Krakowie.

 

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy. Podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił silnik rzędowy M-11FR o mocy 118 kW (160 KM).

 

Uzbrojenie: rozważano zamontowanie 1 k.m. obsługiwanego przez obserwatora.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

11,7 m

Długość

8,26 m

Wysokość

2,98 m

Powierzchnia nośna

21,12 m2

Masa własna

913 kg

Masa całkowita

1157 kg

Prędkość maksymalna

168 km/h

Pułap

2500 m

Zasięg

320 km


 
Opracował: Paweł Szczepaniec