LWD Żak LWD Żak

LWD Żak - w 1946r. w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych rozpoczęto prace nad samolotem szkolnym i sportowym LWD Żak. Pierwszy prototyp, oznaczony "Żak-1", z czechosłowackim silnikiem Walter Mikron III o mocy 48 kW (65 KM), oblatany został 23 III 1947r. na łódzkim lotnisku Lublinek. W listopadzie tego samego roku ukończony został "Żak-2" z odkrytą kabiną załogi i silnikiem Continental A-65  o mocy 48 kW (65 KM). Ministerstwo Komunikacji zamówiło serię 10 samolotów, z zakrytą kabiną załogi,  wyposażonych w polski silnik WN-1, z przeznaczeniem dla aeroklubów. Zastosowanie innego napędu spowodowało zmianę oznaczenia na "Żak-3". Ponieważ zaproponowany silnik nie był produkowany seryjnie, zdecydowano zastosować, podobnie jak w  pierwszym prototypie silnik Walter Mikron III. Pod koniec 1948r. ukończono zamówione samoloty i przekazano je aeroklubom, gdzie były używane do 1955r. Jeden "Żak-3" znajduje się obecnie w Muzeum Lotnictwa w Krakowie.

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie stałe. Napęd stanowił 4-cylindrowy silnik rzędowy Walter Mikron III o mocy 48 kW (65 KM) /"Żak-1" i Żak-3/ lub 4-cylindrowy silnik rzędowy Continental A-65  o mocy 48 kW (65 KM).

 

Dane techniczne :

Rozpiętość

11,80 m

Długość

7,60 m

Wysokość

1,95 m

Powierzchnia nośna

16,83 m2

Masa własna

405 kg

Prędkość maksymalna

157 km/h

Pułap

3600 m

Zasięg

310 km

 

Opracował: Paweł Szczepaniec