Lublin R-XXIII (R-XIII Dr)

Lublin R-XXIII - lepiej znany pod oznaczeniem Lublin R-XIII Dr i nazwą własną "Błękitny Ptak" był zbudowaną w kwietniu 1933r. wersją rajdową samolotu Lublin R-XIIIB. Wyposażono go w tylną kabinę pasażerską, metalowe śmigło, owiewki na koła, busolę żyroskopową i sztuczny horyzont. Silnik osłonięto pierścieniem Townenda.  Jesienią 1933r. samolot został uszkodzony, po remoncie otrzymał cywilne znaki rejestracyjne SP-AJT. W dniach 21 X - 10 XI 1935r. załoga S. Karpiński - W. Rogalski wykonała przelot na trasie Warszawa - Stambuł - Bagdad - Karaczi - Kalkuta - Bangkok - Preczubab. W tej ostatniej miejscowości samolot został uszkodzony podczas startu na grząskim lądowisku i planowany lot do Melbourne nie doszedł do skutku. "Błękitny Ptak" został przewieziony statkiem do kraju i skasowany w następnym roku.

 

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy, podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Škoda-Wright J5 Whirlwind o mocy 162 kW (220 KM). Śmigło dwułopatowe, metalowe.

 

Dane techniczne:

Rozpiętość

13,25 m

Długość

8,46 m

Wysokość

2,76 m

Powierzchnia nośna

24,5 m2

Masa własna

1063 kg

Masa całkowita

2164 kg

Prędkość maksymalna

196 km/h

Pułap

1900 m

Zasięg

3400 km

 
Opracował: Paweł Szczepaniec