Lublin R-XIX

Lublin R-XIX - samolot doświadczany Lublin R-XIX powstał w celu przetestowania usterzenia motylkowego opatentowanego przez inż. Rudlickiego. W 1932r. opracowano projekt samolotu Lublin R-XIX z usterzeniem o dodatnim wzniosie oraz wersji R-XIXa ze wzniosem ujemnym, będące modyfikacją produkowanego seryjnie samolotu towarzyszącego Lublin R-XIII. Latem 1932r. przebudowano pierwszy prototyp R-XIII montując na nim usterzenie Rudlickiego o wzniosie dodatnim. Samolot okazał się łatwy w pilotażu, miał mniejszy opór aerodynamiczny i lepsze pole ostrzału tylnego strzelca. Wadą była bardziej skomplikowana konstrukcja ogonowej części kadłuba i konieczność wyrobienia nowych nawyków przez pilotów. Z tych powodów zrezygnowano z zastosowania usterzenia motylkowego w samolotach seryjnych.

 

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy, podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Napęd stanowił silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Škoda-Wright J5 Whirlwind o mocy 162 kW (220 KM).

 

Uzbrojenie: 1 k.m. obserwatora

Opracował: Paweł Szczepaniec