
IL Lala-1 - samolot doświadczalny Lala-1 powstał w ramach programu budowy turboodrzutowego samolotu rolniczego PZL M-15 "Belphegor". Miał służyć do oceny wpływu napędu odrzutowego na rozpylane chemikalia oraz na uprawy rolne. Samolot ten służył jako latające laboratorium (stąd nazwa "Lala-1"). Powstał przez modyfikację samolotu rolniczego PZL An-2R, z którego pochodziły skrzydła, podwozie i przód kadłuba. Tył kadłuba odcięto, za kabiną zamontowano silnik turboodrzutowy. Usterzenie zamocowano na kratownicy. Oblotu dokonał inż. A. Abłamowicz 10 II 1972r. Po zakończeniu prób "Lalę" zdemontowano, a uzyskane wnioski wykorzystano przy projektowaniu PZL M-15.
Konstrukcja: duralowa, półskorupowa, skrzydła kryte płótnem. Tył kadłuba spawany z rur stalowych. Samolot posiadał zbiornik chemikaliów o pojemności 1300 l oraz urządzenia do opryskiwania. Napęd stanowił silnik gwiazdowy PZL ASz-62IR o mocy 1000 KM oraz silnik turboodrzutowy, dwuprzepływowy AI-25 o ciągu 1470 daN (1500 kG).
Dane techniczne:
Rozpiętość |
18.2 m |
Długość |
12.4 m |
Wysokość |
4.0 m |
Powierzchnia nośna |
71.5 m2 |
Masa własna |
4440 kg |
Masa całkowita |
5500 kg |
Prędkość maksymalna |
200 km/h |
Pułap |
7000 m |
Zasięg |
180 km |