FlyEye


samolot_FLYEYE

 

 

FlyEye - jakiś czas temu pisaliśmy, że w Gliwicach powstał bezzałogowy samolot zwiadowczo-patrolowy, którym Polacy przełamali prym światowych koncernów w produkcji tego typu maszyn. Samolotów powstało kilkanaście i już trafiły do polskiej armii. Dziś opisujemy dokładniej ten samolot, który pozwala na prowadzenie działań obserwacyjnych w trudnych, bądź wręcz niemożliwych do zrealizowania przy pomocy innych środków warunkach.


 


 

 

Charakterystyka i działanie konstrukcji:

 

Cały system jest obsługiwany przez dwóch operatorów. FlyEye napędzany jest cichym silnikiem elektryczny zasilany z akumulatorów litowo-polimerowych. Bezgłośny silnik elektryczny i miniaturowe wymiary uniemożliwiające wykrycie bezpilotowca. Cały system jest przenoszony w plecaku. Dodatkowo cechuje go łatwość złożenia i demontażu oraz modułowa konstrukcja. FlyEye jest gotowy do startu po 10 min. Start odbywa się z ręki. Do operacji startu i lądowania nie są wymagane jakiekolwiek dodatkowe elementy wspomagające. Bezpieczny system lądowania jest możliwy dzięki zastosowaniu innowacyjnej metody ochrony głowicy. Podczas lotu kontrolowany jest przez ergonomiczną naziemną stację kontroli lotu (GCS), która składa się z terminala komputerowego z dedykowanym oprogramowaniem, które umożliwia - poprzez łącze cyfrowe - planowanie misji i kontrolę lotu BSL oraz działanie jego sensorów pokładowych. FlyEye jest łatwy w obsłudze i transporcie oraz cechują go niskie koszty eksploatacji. System łączności z maszyną zgodny jest ze standardem NATO.

 

Cechy operacyjne FlyEye:

 

Istnieje możliwość wcześniejszego zaprogramowania trasy oraz jej zmiany podczas lotu. System ma możliwość odbiór sygnału wideo oraz przekazywania danych telemetrycznych do naziemnej stacji kontroli w czasie rzeczywistym. Posiada również cyfrowe łącze danych do transmisji danych i wideo. Posiada kilka trybów lotu:

 

  • lot po ustalonej trasie

  • lot do punktu o określonych współrzędnych

  • krążenie wokół wskazanego obiektu

  • podążanie w kierunku wskazanym przez kamerę

  • ręczne sterowanie lotem z konsoli operatora

  • automatyczne utrzymywanie obserwowanego obiektu w kadrze

     

FlyEye określa współrzędne obserwowanych obiektów i przekazuje dane do systemów typu SKO lub BMS. W przypadku utraty łączności FlyEye automatycznie powraca do miejsca, w którym ostatnio nawiązana była łączność lub automatyczne ląduje we wcześniej ustalonym punkcie. Istnieje możliwość rejestrowania przez maszynę obrazu wideo i informacji o locie na dysku twardym komputera, w tym danych telemetrycznych (wysokość statku powietrznego, prędkość transmisji danych, czas i współrzędne bieżącego widoku).

 

 

1flyesam6
FlyEye podczas testów

 

 

Głowica obserwacyjna:

 

FlyEye wyposażony jest w dwusensorową optoelektroniczną głowicę obserwacyjną z sensorem światła dziennego (z zoomem optycznym) i podczerwieni, która umożliwia prowadzenie obserwacji w nocy. Posiada ona zdalnie sterowany system zadawania kąta obserwacji oraz zdalnie sterowany układ optycznego przybliżania. Dodatkowo także wieloosiowy system stabilizacji kamery gwarantujący znakomitą jakość i stabilność obrazu nawet w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Istnieje możliwość szybkiej wymiany głowicy obserwacyjnej. Jakość obrazu pozwala na zlokalizowanie, analizę i klasyfikację obiektu.

 

Narzędzia szkoleniowe:

 

Symulator szkoleniowy umożliwia prowadzenie ćwiczeń operatorów w zakresie:

  • planowania misji

  • ustawiania i kontroli parametrów systemu,

  • wykonywania misji z symulacją środowiska lotu (wiatr, turbulencje)

  • symulacji użycia głowicy oraz prowadzenia rozpoznania.

     

Symulator pozwala na regularne szkolenie załogi, niezależnie od warunków pogodowych i dostępności infrastruktury lotniska.

 

Obszary zastosowań:

 

  • Obserwacja imprez i wydarzeń masowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa publicznego (zabezpieczenie pielgrzymek, imprez sportowych, zgromadzeń politycznych, demonstracji),

  • Nadzorowanie ruchu drogowego,

  • Nadzór obiektów strategicznych w sytuacjach zwiększonego ryzyka,

  • Nadzór granic państwa,

  • Obserwacja kataklizmów i ich skutków,

  • Realizacja zadań obserwacyjnych z zakresu akcji policyjnych, akcji specjalnych, operacji wojskowych.

 

 

Podstawowe parametry techniczne systemu:

 

Rozpiętość skrzydeł - 3,9 m

Długość - 1,9 m

Max masa startowa - 11 kg

Max masa ładunku użytecznego - 2 kg

Napęd - silnik elektryczny

Prędkość lotu - od 50 do 170 km/h

Pułap lotu - 4000 m

Zasięg dzialania (radiowy) - w promieniu 15 km od stacji naziemnej

Czas lotu - od 120 do 240 min. w zależności od warunków pogodowych

Przewidywany czas życia samolotu - minimalnie 100 startów, standardowo 300

Wymiana głowicy w warunkach polowych - tak, poniżej 3 minut

Automatyczne lądowanie - w predefiniowanym miejscu, bez konieczności utrzymania

łączności ze stacją naziemną

Odporność na urazy mechaniczne - transport w odpowiednio zaprojektowanych plecakach

Odporność na pył - tak, stacja bazowa i aparat powietrzny

Wilgotność - do 95 % / 50oC

Zakres temperatur pracy - od -10°C do +50°C

 

 

Oprac. Bartłomiej Hypki na podst. WB Electronics S.A.

Zdjęcia i film: WB Electronics S.A.