Producent / Kraj: KnAAPO / Rosja

 

Model: Su-57

 

 

 

 

as.jpg

 

 

Opis:

Myśliwiec przewagi powietrznej (oblatany 29 stycznia 2010 r.). W uzbrojeniu pokładowym znajdują się: 1 x 30 mm działko 9A-4071K, w kadłubie 12 węzłów uzbrojenia dla pocisków rakietowych (6 wewnętrznych i 6 zewnętrznych dla R-73 i R-77).

 

 

Konstrukcja:

  • dwusilnikowy górnopłat z dodatkowymi powierzchniami sterowymi, które są na krawędzi natarcia (nad wlotami silników);
  • 12 ruchomych powierzchni sterowych;
  • skrzydła delta o skosie około 46 stopni.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu

 

Napęd

2 x Saturn AŁ-41F turbowentylatorowe

Ciąg

175,0 kN do 196,2 kN

Wymiary

 

Rozpiętość

 14,1 m

Długość całkowita

 20,1 m

Wysokość

 4.6 m

Powierzchnia nośna

78,8 m²

Masy

 

Masa własna

 18 000 kg

Maksymalna masa startowa

 25 000 kg (normalna), 35 000 kg (maksymalna)

Osiągi samolotu

 

Prędkość maksymalna w locie poziomym

2.0 Ma

Prędkość przelotowa

1.3 Ma

Pułap

20 000 m

Zasięg

Od 1500 do 3500 km

 

Opracowano na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Producent / Kraj: Irkut & Jakowlew / Rosja

 

Model: MC-21

 

 

 

 Maiden_flight_of_MC-21.jpg

 

 

Opis:

 

Samolot pasażerski wąskokadłubowy średniego zasięgu (oblatany 28 maja 2017 r.)., 

zaprojektowany przez Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa.

 

 Konstrukcja:

  • dolnopłat z dwoma silnikami turbowentylatorowymi;
  • napęd 2 x Aviadvigatel PD-14 lub Pratt & Whitney PW1000G
 

 

Dane techniczne: 

 

Typ samolotu

 

Napęd

2 x Aviadvigatel PD-14 lub
2 x Pratt & Whitney PW1000G

Ciąg

120 000–150 000 kg 

(2 x 60 000–75 000 kg)

Wymiary

 

Długość całkowita

 38,80-44,20m

Wysokość

 11,50 m

Masy

 

Masa własna

 72 560– 79 250 kg

Do lądowania

 63 100-69 100 kg

Osiągi samolotu

 

Prędkość przelotowa

870 km/h

Zasięg

6000-6400 km

 

Opracowano na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Producent / Kraj: Zakłady Lotnicze Sokół / Rosja

 

Model: MiG-35

 

 

 
 ssss.jpg  

Opis:

Myśliwiec frontowy (oblatany w 2007 r.). Ma aktywny elektronicznie skanowany układ radaru. 

Jest wyposażony w optyczny system lokalizacyjny (OLS). 

Może z powodzeniem trafić w cele powietrzne, uderzyć w ziemię i na cele morskie.

Myśliwiec jest wyposażony w radar pokładowy „Beetle” z aktywną fazowaną anteną.

Sprzedaż na świecie: MiG-35 (pojedyncze siedzenie) i MiG-35D (podwójne siedzenie).

 

 

Konstrukcja:

  • dolnopłat samolot odrzutowy o konstrukcji metalowej
 

 

Dane techniczne

 

Napęd

2 x Klimov RD-33MK

Ciąg

49,40 kN (bez dopalacza), 91,23 kN (z dopalaczem)

Wymiary

 

Długość całkowita

 17,32 m

Wysokość

 4,73 m

Rozpiętość

12,00 m

Masy

 

Masa własna

 11 000 kg

Maksymalna masa startowa

 22 700 kg

Osiągi samolotu

 

Prędkość maksymalna w locie poziomym

2445 km/h

Pułap

18 900 m

Zasięg

2000 km (normalny)

3100 km (z dwukrotnym tankowaniem w powietrzu)

 

Opracowano na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Producent / Kraj: Arseniewskie Zakłady Lotnicze "Progress" / ZSRR

 

Model: Ka-52

 

 

 

as.jpg

 

1. Opis

Dwumiejscowy ciężki śmigłowiec szturmowy organizowania pola walki (oblatany 25 czerwca 1997 r.). Zaprojektowany w 1987 roku w ZSRR przez biuro konstrukcyjne Kamow. Ka-52 to zmodyfikowana wersja jednomiejscowego Ka-50 , w Ka-52 dodano miejsce dla drugiego pilota.

 

 

 

1.1. Konstrukcja:

  • stalowo-kompozytowa
  • układ dwóch współosiowych, przeciwbieżnych wirników nośnych
  • dwa silniki turbowałowe Klimow TW7-117WK o mocy 1640 kW
  • fotele wyrzucane K-37-800 klasy zero-zero
 
  1. Dane techniczne

Typ samolotu

 

Silnik, producent

Dwa silniki turbinowe Klimow TW3-117WK

Maksymalna moc

2 x 1640 kW

Zastosowanie

Śmigłowiec szturmowy

Wymiary

 

Średnica wirnika

 2 x 14,5m

Długość całkowita

 16 m

Wysokość

 4.95 m

Masy

 

Masa własna

 7700 kg

Maksymalna masa startowa

 11300 kg

Osiągi samolotu

 

Prędkość maksymalna w locie poziomym

302 km/h

Prędkość przelotowa

270 km/h

Pułap praktyczny

5500 m

Zasięg

460 km

 

Opracowano na podstawie: pl.wikipedia.org

 
 
 
 

Producent / Kraj: Beriew / Rosja

 

Model: Be-200

 

 

 

1024px-Be-200 is Taking Off at MAKS 2009 

 

 

   

1. Opis

Samolot amfibia z dwoma silnikami odrzutowymi, grzbietopłat z usterzeniem w układzie T (oblatany 24. 09. 1998 r.). Maszyna ta ma wiele zastosowań. Służy m.in. do przewozu pasażerów i ładunków, do akcji związanych z ochroną środowiska i patrolowaniem wód. Doskonale sprawdziła się w akcjach gaśniczych. Wersję na rynek zachodni wyposażono w silniki Rolls-Royce'a lub Alisona.

 

1.1. Konstrukcja

  •  metalowy, wolnonośny górnopłat
  • dwa silniki turbowentylatorowe

 

1.2. Warianty

  • Be-200ES - wersja dla Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych.
  • Be-200RR - planowana wersja przystosowana do silników Rolls Royce.
  • Be-210 - projektowana wersja pasażerska.
  • Be-220 - projektowana wersja patrolowa.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  D-436TP
Maksymalna moc  2x 73,56 kN
Płatowiec  Górnopłatowiec
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
  32,78 m
Długość   32,05 m
Wysokość   8,9 m
Masy  
Masa własna
 27 600 kg
Maksymalna masa startowa  43 000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  750 km/h
Prędkość podróżna  550 km/h
Prędkość minimalna  155 km/h
Wznoszenie maksymalne  11 000 m
Rozbieg  1000 m (z wody)
Dobieg  1300 m (z wody)
Zasięg  3 600 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: A.B.C / Wielka Brytania

 

Model:  Robin

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot lekki, górnopłat o drewnianej konstrukcji (z 1929 r.), kadłub wykonany ze sklejki aby ułatwić przechowywanie tego modelu, wyposażono go w składane skrzydła. Oszklony kokpit zapewniał dibrą widoczność.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent   A.B.C Motors Scorpion II
Maksymalna moc  20 kW (40 KM)
Załoga  1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 7,72 m
Długość  5,36 m 
Wysokość  1,73m  
Masy  
Masa własna
 188 kg
Maksymalna masa startowa  308 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  170 km/h
Pułap  5 180 m
Zasięg  550 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Doświadczenia pierwszych dwu dziesięcioleci XX wieku sprawiły, że wszystkie liczące się na świecie armie chciały mieć nowoczesne i skuteczne lotnictwo. Inżynierowie zajęli się konstruowaniem samolotów, które miały być przeznaczone wyłącznie do celów militarnych. Gdy wybuchła II wojna światowa, nikt już nie miał wątpliwości, że lotnictwo jest równie ważne na polu bitwy, jak piechota, marynarka czy artyleria. Spośród wielu typów samolotów biorących udział w tej wojnie kilka zasługuje na szczególną uwagę.


Są to m.in. samoloty bombowe, tak ważne w czasie walk. Polska nie wyprodukowała zbyt dużo samolotów tego typu. W większości w walkach korzystaliśmy bowiem z maszyn produkcji francuskiej bądź amerykańskiej.

Warto takze dodać, że choć oficjalnie samoloty wojskowe nadal dzielimy na myśliwskie, bombowe, rozpoznawcze, transportowe i specjalne (np. latające stanowiska dowodzenia lub samoloty cysterny), to wiele nowoczesnych maszyn może spełniać różne zadania. Na przykład samoloty myśliwsko - bombowe mogą zarówno niszczyć cele naziemne, jak i toczyć walki powietrzne z maszynami przeciwnika.
Spośród współczesnych samolotów bojowych szczególnie interesujący jest brytyjski szturmowo - rozpoznawczy Harrier, amerykański samolot rozpoznania strategicznego Lockheed SR-71 "Blackbird" oraz myśliwsko - szturmowy Lockheed F-117A "Nighthawk". Harrier jest samolotem pionowego startu; dzięki zmianie ustawienia dysz może wznosić się pionowo oraz zawisać nieruchomo w powietrzu.
Dla przykładu .. Blackbirda przeznaczono do misji szpiegowskich, ponieważ potrafi on lecieć z szybkością 3500 km/h oraz osiągać pułap 35 tysięcy metrów. Bardzo orygilnalny kształt ma natomiast nighthawk. Ten niewidzialny dla radarów samolot przypomina wielką deltę. Jego kadłub został pokryty materiałami pochłaniającymi promieniowanie elektromagnetyczne oraz tak wymodelowany, aby fale radiolokacyjne po odbiciu nie powracały do stacj namierzającej. Nighthawki mogą zabrać 2,5 tony uzbrojenia, a w czasie operacji "Pustynna burza" ich skuteczność wynosiła 85 procent trafień. Innymi znanymi samolotami bojowymi są na przykład: francuski Mirage 2000, rosyjski MiG-27 oraz amerykański F-16. Każdy z nich dysponuje ogromną siłą ognia.
 
W dziale:
 

Producent / Kraj: Beechcraft / USA

 

Model: 18 / Super 18

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot pasażersko-transportowy, dolnopłat o metalowej konstrukcji półskorupowej (pierwszy lot w 1927 r.). Wersja 18 była produkowana przez 30 lat i ciągle ulepszana. Pierwszy lot znacząco zmodernizowanego Super 18 odbył się 10.12.1963 r. Super 18 wyposażono w podwozie z kółkiem i seryjny radar.

 

1.1. Konstrukcja

  • Metalowa
  • chowane podwozie w układzie klasycznym
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Pratt & Whitney R-985-AN-1 "Wasp Junior"
Maksymalna moc  2 x 330 kW (450 KM)
Liczba pasażerów  5-7 + 2 członków zalogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,21 m
Długość  8,38 m
Wysokość  2,95 m
Masy  
Masa własna
 2 800 kg
Maksymalna masa startowa  4 490 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  350 km/h
Pułap  6 500 m
Zasięg  850 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Heinkel / Niemcy

 

Model: He 70 Blitz

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy, szybki samolot komunikacyny (pierwszy lot 1.12.1932 r.). Model konkurencyjny dla Lockheed Orion 9C. He 70 był najszybszy spośród wszystkich samolotów myśliwskich swoich czasów i jako pierwszy miał chowane podwozie. W 1933 r. pobił 8 rekordów. Czterech pasażerów siedziało na dwóch dwuosobowych fotelach naprzeciwko siebie, a piąty - za fotelem pilota.

 

1.1. Konstrukcja

  • dolnopłat o konstrukcji mieszanej
  • podwozie klasyczne – chowane w locie
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  BMW VI 7,3Z
Maksymalna moc  2 x 750 KM (552 kW)
Liczba pasażerów  5 + 1 pilot
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 14,80 m
Długość  12 m
Wysokość  3,1 m
Masy  
Masa własna
 2 300 kg
Maksymalna masa startowa  3 460 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  360 km/h
Prędkość podróżna  323 km/h
Pułap  5 500 m
Zasięg  890 km - 2100 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Beechcraft / USA

 

Model: 99

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot pasażersko-transportowy, wolnonośny dolnopłat krótkiego zasięgu (pierwszy lot prototypu odbył się w lipcu 1966 roku ,produkcję seryjną rozpoczęto w 1968 r.). Typ 99 miał zastąpić typ Beechcraft 18. W 1969 r. wprowadzono na rynek również wersję Expecutive- bardzo komfortowo wyposażony samolot turystyczny. Wyprodukowano 239 maszyn, ich część została później przebudowana na samoloty transportowe.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Pratt&Whitney Canada PT6A
Maksymalna moc  2 x 405 kW (550 KM)
Liczba pasażerów  16 + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 13,98 m
Długość  13,58 m
Wysokość  4,34 m
Masy  
Masa własna
 2 515 kg
Maksymalna masa startowa  5 126 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  462 km/h
Pułap  6 100 m
Zasięg  1 687 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Fokker / USA

 

Model: F.10

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Amerykańska wersja trójsilnikowego holenderskiego samolotu pasażerskiego Fokker F.VII (pierwszy lot 1927 r.). Samolot otrzymał przydomek Super Trimotor. Udoskonalona wersja F.10A mogła przewozić 14 pasażerów. Po wypadku w 1931 roku, w którym zginął znany trener piłki nożnej, renoma samolotów Fokker została mocno nadszarpnięta.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  3 x Pratt&Whitney Wasp
Maksymalna moc  3 x 312 kW (425 KM)
Liczba pasażerów  14
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 24,13 m
Długość  15,21 m
Wysokość  3,86 m
Masy  
Masa własna
 3 500 kg
Maksymalna masa startowa  5 897 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  200 km/h
Pułap  5 485 m
Zasięg  1 230 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Boeing / USA

 

Model: 727

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot komunikacyjny krótkiego i średniego zasięgu z trzema silnikami odrzutowymi, wolnonośny dolnopłat z usterzeniem w układzie T ( pierwszy lot 6.02.1963 r.). Dzięki zespołowi napędowemu w tylnej części maszyny skrzydła zostały w pełni zmechanizowane. Przez cały okres produkcji (do 1984 r.) typ ten był stale modernizowany. W końcu w 1981 r. przedstawiono wersję transportową 727-20F.

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  3 x Pratt & Whitney JT8D
Maksymalna moc  3 x 62,3 kN
Liczba pasażerów  131
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 32,92 m
Długość  40,59 m
Wysokość  10,36 m
Masy  
Masa własna
 46 675 kg
Maksymalna masa startowa  95 028 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  1100 km/h
Prędkość podróżna  990 km/h
Pułap  7 530 m
Zasięg  4 450 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Junkers / Niemcy

 

Model: Ju 52/3m

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Trzysilnikowy samolot pasażerski, dolnopłat o całkowicie metalowej konstrukcji (oblatany 7.03.1932 r.). Kadłub w dużej mierze wzorowany na Ju52/1m - dopasowano do wymogów komunikacji pasażerskiej. W kabinie pasażerskiej znajdowały się składane siedzenia dla 17 pasażerów. Samolot miał wentylację i ogrzewanie ciepłym powietrzem, ładownię na bagaż i ładunek oraz umywalnię i toaletę. Wyposażony był w dwuster oraz aparaturę radiową. W zalezności od wymagań zleceniodwacy otrzymał rózne silniki. Oprócz wersji cywilnej wprowadzono do produkcji również wiele wojskowych wersji transportowych.

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  BMW 132 A-3
Maksymalna moc  3 x 485 kW (660 KM)
Liczba pasażerów  15(17) + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 29,25 m
Długość  18,50 m
Wysokość  4,65 m
Masy  
Masa własna
 5 720 kg
Maksymalna masa startowa  9 200 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  290 km/h
Pułap  6 300 m
Zasięg  1 300 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Tupolew / ZSRR

 

Model: ANT-9

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Trójsilnikowy samolot pasażerski w układzie grzbietopłatu (pierwszy lot odbył się w kwietniu 1929 r.). Wiele maszyn tego typu latało do stolic europejskich oraz na trasach dalekiego zasięgu na obszarze Związku Radzieckiego. Podczas II wojny światowej samoloty te wykorzystywane były do zadań sanitarnych i transportowych. Przedłużoną wersję ANT-14 (przeznaczoną dla 38 pasażerów) z pięcioma silnikami zbudowano tylko w jednym egzemplarzu. Służyła ona przede wszystkim do akcji propagandowych i lotów okrężnych.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  3 x Wright Whirlwind
Maksymalna moc  3 x 224 kW (305 KM)
Liczba pasażerów  9 + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 23,80 m
Długość  16,65 m
Wysokość  5 m
Masy  
Masa własna
 4 400 kg
Maksymalna masa startowa  6 200 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  205 km/h
Prędkość podróżna  180 km/h
Pułap  4 500 m
Zasięg  700 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Beechcraft  / USA

 

Model: 1900 Airliner

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot pasażerski o napędzie turbośmigłowym z dziewiętnastoma miejscami pasażerskimi. Wywodzi się od Beechcraft 99. Oprócz wersji podstawowej 1900C wyprodukowano wersję 1900D z podwyższonym dachem kabiny (co dało większą przestrzeń), wersję 1900D Executiv (jako komfortowy samolot ) i 1900C (jako samolot transportowy).

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2x Pratt & Whitney Canada PT6A-67D
Maksymalna moc  2 x 955 kW (1300 KM)
Liczba pasażerów  19 + 2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 17,67 m
Długość  17,63 m
Wysokość  4,73 m
Masy  
Masa własna
 4732 kg
Maksymalna masa startowa  7764 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  480 km/h
Pułap  7 620 m
Zasięg  2 776 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Antonow / ZSRR

 

Model: An-32

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot transportowy, wolnonośny górnopłat (pierwszy lot 9.07.1976 r.). Skonstruowany na podstawie An-26. Silnik oraz klimatyzowana kabina ciśnieniowa umożliwiają używanie go na wysoko położonych lotniskach oraz w gorącym klimacie. Oprócz samolotu pasażerskiego i transportowego wyprodukowano między innymi samolot gaśniczy An-32P bombowiec wodny.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Iwczenko AI-20M
Maksymalna moc  2 x 3807 kW (5175 KM)
Liczba pasażerów  50
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 29,20 m
Długość  24,26 m
Wysokość  8,58 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  27 000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  530 km/h
Pułap  9 400 m
Zasięg  1 050 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Boeing / USA

 

Model: 367-80

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot pasażersko-transportowy o czterech silnikach odrzutowych (pierwszy lot 15.07.1954 r.); prototyp odrzutowego samolotu pasażerskiego Boeing 707 oraz serii samolotów transportowych C-135. Poszerzenie kadłuba pozwoliło na usytuowanie foteli w dwóch potrójnych rzędach. Był on pierwowzorem serii 707, bardzo popularnej i produkowanej w różnych wersjach.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4 x Pratt & Whitney JT3
Maksymalna moc  4 x 44,5 kN
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 39,50 m
Długość  39 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  72 600 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  885 km/h
Pułap  13 100 m
Zasięg  5 750 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Kalinin / ZSRR

 

Model: K 1

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy grzbietopłat zastrzałowy (pierwszy lot 1925 r.), konstrukcja z drewna i rur stalowych pokrytych płótnem.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Salmson
Maksymalna moc  125 kW (170 KM)
Liczba pasażerów  3 + 1 członek załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 17,76 m
Długość  10,72 m
Masy  
Masa własna
 1452 kg
Maksymalna masa startowa  1972 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  160 km/h
Prędkość podróżna  130 km/h
Pułap  3 000 m
Zasięg  600 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Fokker / USA

 

Model: F.14

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot pasażerski z 7 bądź 9 miejscami pasażerskimi (1929 r.), wyprodukowany w New Jersey w USA. Charakterystyczne dla tego modelu były skrzydła w formie baldachimu umieszczone nad kadłubem oraz otwarty kokpit za kabiną pasażerską.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  1 x PS Wright R-1750-3
Maksymalna moc  1 x 386 kW (525 KM)
Liczba pasażerów  7-9 +2 członków załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 18,11 m
Długość  13,18 m
Wysokość  3,76 m
Masy  
Masa własna
 1,971 kg
Maksymalna masa startowa  3,266 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  220 km/h
Prędkość podróżna  187 km/h
Pułap  4 420 m
Zasięg  1 110 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Breguet / Francja

 

Model: 763

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Czterosilnikowy samolot pasażerski-transportowy (pierwszy lot 15.02.1949 r.), wolnonośny średniopłat z dwuczęściowym usterzeniem poziomym i dwoma sterami kierunku. Miał kadłub z dwoma pokładamim, dzięki którym można było przewozić tylko pasażerów, tylko ładnuki lub ładunki i pasażerów. Pokład dolny mozna było załadować przez duże tylne drzwi ładunkowe.

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4 x Pratt&Whitney R-2800
Maksymalna moc  4 x 1765 kW (2400 KM)
Liczba pasażerów  107-135
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 43 m
Długość  29,90 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  51 600 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna   380 km/h
Pułap  6 000 m
Zasięg  4 000 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA