Scandinavian Airshow

Szwedzki zespół akrobacyjny założony w 1977 roku przez Pierre’a Holländer’a. Siedzibą grupy jest unikalny, zabytkowy hangar zbudowany w 1946 roku w Västerås, położonym w odległości 100 km na zachód od Sztokholmu. Obecnie właścicielem Scandinavian Airshow jest syn Pierre’a - Jacob. Jacob na codzień jest kapitanem linii lotniczych (pilotuje Airbusa 321). W Scandinavian Airshow lata jako pilot akrobacyjny i wraz ze swą żoną Edit oraz 20-osobową załogą przygotowują pokazy, które prezentują z powodzeniem w całej Europie.


foto by www.airshow.se

W latach 2004-2005 dwie główne maszyny (Pitts S2B oraz Grumman 164A) poddano gruntownym remontom i przemalowano według projektu Aircraftstudiodesign oraz Mirco Pecorari z Włoch . Pitts otrzymał nazwę Wasp (ang. osa) zaś Grumman – CatWalk (ang. koci spacer).
W roku 2007 zespół zaprezentował nową – trzecią maszynę – wykonanego na indywidualne zamówienie Pittsa Python (ang. pyton), który jest obecnie najsilniejszym dwupłatowcem na świecie.

Python 1 (Pitts Python)

Pitts Python to najnowszy nabytek zespołu ze Szwecji. Pomysł zdobycia nowego samolotu akrobacyjnego narodził się w głowie Jacob’a, kiedy uświadomił sobie, że obecnie używany w pokazach Pitts S2B (Wasp) zbliża się do końca swojej kariery (służy zespołowi od 1984 roku). Jacob poszukiwał samolotu o większej mocy, w którym stosunek mocy do wagi będzie jak najwyższy. Jednocześnie nie chciał on rezygnować z koncepcji dwupłatowca jako oryginalnej maszyny atrakcyjnie prezentującej się na pokazach.

Maszyn tego typu było zaledwie kilka na świecie. Ostatecznie jednak Jacob zdecydował się na zamówienie całkowicie nowej maszyny, najmocniejszego dwupłatowca jakie istnieje – Pitts’a Python’a, który został zbudowany na Florydzie (USA) w 2006 roku z części dostarczonych przez firmę Jim Kimball Enterprises Inc.

Samolot ma stalowy kadłub, drewniane skrzydła pokryte płótnem z lotkami na całej niemal długości. Pozostałe elementy wykonano z aluminium, kevlaru, włókna węglowego i tytanu, aby maksymalnie zredukować masę maszyny. Samolot wyposażono w 9-cylindrowy, turbodoładowany silnik gwiazdowy M-14PF o mocy 400 KM, napędzający trójpłatowe śmigło o średnicy 260 cm. Dzięki takiemu napędowi samolot ważący 651 kg dysponuje większą mocą niż sam waży.

Latanie tym samolotem to marzenie – mówi Jacob. Nadzwyczajna moc silnika w połączeniu z prędkością obrotu na poziomie 400 stopni na sekundę to wielkie wyzwanie. Pomimo, iż mam spore doświadczenie w lataniu na maszynach akrobacyjnych, ten samolot wymaga znacznie więcej fizycznego treningu, ze względu na szybkie zmiany przeciążeń – od +9 do -7G.

Catwalk 2 (Grumman AgCat G-164)

Zespół ze Szwecji ma w swoim programie pokaz wywołujący najwięcej zainteresowania wśród rodzin z dziećmi – spacer po skrzydłach samolotu, nazywany wingwalkingiem. W rytmie muzyki rockowej po skrzydłach Grummana G164 „CatWalk” (za sterami którego zasiada Jacob Holländer) wykonującego podniebne ewolucje przechadzają się panie z załogi Scandinavian Airshow ucharakteryzowane na koty. Pokaz ten wymaga wielkiej dyscypliny i stałej komunikacji pomiędzy „kotkami” i pilotem. Ponieważ hałas w trakcie lotu nie pozwala na rozmowę posługują się specjalnymi znakami, a poza tym każdy pokaz odbywa się według z góry opracowanego schematu i zawierającego charakterystyczne „otwarcia” każdego manewru.

{youtube}qKAUZGqFF_I{/youtube}
Scandinavian Airshow Pitts PYTHON aerobatic, CATWALK wingwalk, by valleballe11

W zespole Scandinavian Airshow jest obecnie 5 wingwalker’ek: Barbara Westertaklax, Lova Kvarnsmyr, Lisa Gullberg, Bodil Almberg i Cerina Rydälv. Liderem drużyny jest Barbara. Jest niezmiernie ważne aby każda wingwalker’ka była w doskonałej kondycji fizycznej i psychicznej. Wszystkie są aktywnymi skydiverami (skoki z samolotów na dużej wysokości)- mówi Barbara. Dwie z nich zdobyły odpowiednio złoty i srebrny medal na Mistrzostwach Szwecji w Skydiving’u w 2006 roku. Nasz pokaz wingwalkingu jest nieustannie dopracowywany.

Wasp 3 (Pitts S2B)

Trzecią maszyną występującą w pokazach skandynawskiej grupy jest WASP, dwumiejscowy Pitts S2B, klasyczny samolot akrobacyjny zbudowany w USA w 1984 roku. Masa pustej maszyny gotowej do lotu wynosi 550 kg i wyposażona jest w silnik Lycoming o mocy 260KM. Goście pokazów w których uczestniczą Scandinavian Airshow mają możliwość usiąść na siedzeniu pasażera i doświadczyć niezwykłych przeżyć podczas lotu akrobacyjnego.
Pitts S2B pilotowany jest na pokazach przez Jacob’a Holländer’a lub Jonas’a Rabe.

Źródło: AD, goraszka.info

Oficjalna strona zespołu
http://www.airshow.se