Red Arrows, Zespół Akrobacyjny Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii, stacjonuje na lotnisku Scampton w Wielkiej Brytanii. Na godle Red Arrows znajduje się 9 samolotów w formacji "Diament", która stała się znakiem rozpoznawczym zespołu, oraz motto: "Eclat", co oznacza perfekcję lub znakomitość.


Foto http://www.raf.mod.uk/reds/

Zespół Red Arrows został sformowany w końcu roku 1964r. w celu reprezentowania całych RAF - Królewskich Sił Powietrznych i zastąpienia wielu zespołów sygnowanych przez różne dywizjony.


Jas Hawker - dowódca brytyjskiej grupy akrobacyjnej Red Arrows, czyli Red 1 odpowiada na pytania lookr.tv.
Początkowo, Red Arrows byli wyposażeni w siedem samolotów treningowych Folland Gnat, które przejęto od innego zespołu akrobacyjnego: Yellowjacks. W pierwszym sezonie istnienia, Red Arrows przedstawili 65 pokazów w całej Europie. W 1966 r. zespół rozrósł się do dziewięciu członków, która to liczba pozwalała na latanie w najbardziej charakterystycznej dla zespołu formacji "Diamentowa dziewiątka". W końcu 1979 r. zespół przesiadł się na samoloty BAE Hawk. Od 1966 r. każdego roku w zespole jest dziewięciu pilotów, wszyscy są ochotnikami. Pilot musi mieć na koncie przynajmniej jeden lot bojowy na szybkim odrzutowcu jak Panavia Tornado lub Harrier i 1500 godzin nalotu. Nawet przy takich, wysokich wymaganiach na każde miejsce w zespole jest przynajmniej dziesięciu kandydatów. Piloci służą w Red Arrows trzy lata. Każdego roku zmienia się trzech pilotów , co zapewnia równy poziom doświadczenia w zespole.

Red Arrows, ze względów bezpieczeństwa nie mają pilotów rezerwowych. Jeśli jeden pilot jest chory, zespół może dawać pokazy bez niego w ośmioosobowej formacji. Jeśli jednak lider zespołu nie może latać, nie lata cały zespół. Swój pierwszy pokaz Red Arrows dali w na lotnisku w Little Rissington 6 maja 1965r. i miał służyć przedstawieniu nowego zespołu mediom. Pierwszy publiczny pokaz odbył się 9 maja 1965r. w Clermont-Ferrand we Francji z okazji francuskiego święta Dnia Niepodległości. Pierwszy pokaz w Wielkiej Brytanii odbył się 15 maja 1965 r. w Biggin Hill. Pierwszy pokaz w Polsce odbył się 11 maja 1999r. na lotnisku w Dęblinie. Wszystkie manewry podczas pokazów w pełnej formacji odbywają się nie niżej niż ok. 90 m (300 stóp), "para synchro" może zejść na ok. 30 m (100 stóp) i na ok. 45 m (150 stóp) w locie odwróconym. Zespół ma przygotowane kilka rodzajów pokazu, które są wykonywane w zależności od pogody, szczególnie wysokości chmur. O rodzaju pokazu decyduje lider zespołu już po wystartowaniu.

Źródło: www. arshow.sp.mil.pl

Foto http://www.raf.mod.uk/reds/