Article Index


 

62. M 8614 / 28614 1986r. - W dniu 21.06.1991r. Pilot wykonywał zadania nad poligonem w Nadarzycach. Doprowadził do przeciągnięcia. Szczęśliwie katapultował się. Samolot rozbity.

63. M 8715 / 28715 1986r. - Użytkowany w 7 PLB-R, a od 2000r. w 7 ELT w Powidzu. W 2007r. czynny.

64. M 8816 / 28816 1986r. - Użytkowany w 40 PLM-B, a od 2000r. 40 ELT w Świdwinie. W 2007r. czynny.

65. M 8818 / 28818 1986r. - Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. czynny.

66. M 8819 / 28819 1986r. - Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. nieczynny.

67. M 8919 / 28919 1986r. - Użytkowany w 8 PLM-B, a od 2000r. w 8 ELT w Mirosławcu. W 2007r. czynny.

68. M 8920 / 28920 1986r. - Użytkowany w 40 PLM-B, a od 2000r. w 40 ELT w Świdwinie. W 2007r czynny.

69. M 9101 / 29101 1987r. - Użytkowany w 7 PLB-R Powidz. W 2007r. nieczynny.

70. M 9102 / 29102 1987r. - Użytkowany w 40 PLM-B, a od 2000r. w 40 ELT w Świdwinie. W 2007r czynny.

71. M 9204 / 29204 1987r. - Użytkowany w 6 PLM-B w Pile, a po jego rozwiązaniu w 7 ELT w Powidzu. W 1996r. remont główny. W 2007r. czynny.

72. M 9306 / 29306 1987r. - Użytkowany w 7 PLB-R, a od 2000r. w 7 ELT Powidz. W 2007r. czynny.

73. M 9307 / 29307 1987r. - Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu. W dniu 19.08.2003r. około godziny 15 45 podczas ćwiczeń przeciwlotniczych na poligonie Ustka doszło do wypadku lotniczego Su-22 M 4 nb 9307 z 8 ELT z Mirosławca. Pilot ppłk Andrzej Andrzejewski wskutek poczucia zagrożenia, katapultował się. Po 1 ½ godzinnej akcji ratunkowej został podjęty przez śmigłowiec Mi-14 PS z bazy w Darłowie. Pilota przetransportowano do szpitala polowego w Wicku Morskim. Komisja ustaliła, że na skutek nieporozumienia w procesie decyzyjnym podczas strzelań bojowych nastąpiło odpalenie dwóch rakiet przeciwlotniczych systemu Kub w czasie, gdy samolot-nosiciel imitatora celu powietrznego SRCP-WR nie opuścił jeszcze strefy rażenia. W rezultacie w pobliżu samolotu eksplodowała głowica bojowa rakiety Kub. Pilot podjął słuszną decyzję o opuszczeniu samolotu.

74. M 9308 / 29308 1987r. - Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu. Samolot maj Zdzisława Cieślika. W grudniu 1999r. remont główny. W 2007r. czynny.

75. M 9311 / 29311 1987r. - Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu. W 2007r. nieczynny.

76. M 9409 / 29409 1987r. - Użytkowany w 7 PLB-R ( 7 ELT ) w Powidzu.Pokazany na Krzesinach w dniu 9.11.2006r. W 2007r. czynny.

77. M 9411 / 29411 1987r. - Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu. W 1998 remont główny.

78. M 9514 / 29514 1986r. - W dniu 9.08.1986r. Su-22 M 4 nb 9514 nr 29514. Pilot ocalał dzięki katapultowaniu się. Prawdopodobnie pierwsze użycie fotela wyrzucanego K-36 w Polsce. Pierwsza strata maszyny.

79. M 9615 / 29615 1987r. - Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu. W 2007r. czynny.

80. M 9616 / 2916 1987r. - Użytkowany w 8 PLM-B ( 8 ELT ) w Mirosławcu. W 2007r. czynny.

81. M ... 1986r. - W 2007r. nieczynny.

82. M ... 1986r. - W 2007r. nieczynny.

83. M ... 1986r. - W 2007r. nieczynny.

84. M ... 1986r. - W 2007r. nieczynny.

85. M ... 1986r. - W 2007r. nieczynny.

86. M ... 1986r. - W 2007r. nieczynny.

87. M ... 1986r. - W 2007r. nieczynny.

88. M ... 1987r. - W 2007r. nieczynny.

Razem;

88 sztuk Su-22 M 4 K

20 sztuk Su-22 UM 3 K

W 2007r. - Na stanie 48 maszyn jedno i dwumiejscowych. Koszt jednej godziny lotu wynosił 44 952 zł. (dane za oficjalną stroną SP).

Wszystkie Polskie Su-22 posiadały malowanie tzw. Kamuflaż, złożony zwykle z trzech ciemnych barw w nieregularnym układzie, plus jasne dolne i spodnie elementy. Numery burtowe w samolotach bojowych czterocyfrowe zawsze przedstawiały ostatnie cztery cyfry numeru seryjnego. Na samolotach szkolno-bojowych zawsze trzycyfrowe, również przedstawiały ostatnie cyfry numeru seryjnego. Wykonano je zwykle w kolorze czerwonym z białą obwódką, choć były i bez obwódki. Samoloty eksploatowane w Powidzu zawsze miały numery w kolorze żółtym.

Opracował Karol Placha-Hetman