MIL Mi-2 śmigłowiec wielozadaniowy. W 1960 roku Dowództwo Lotnictwa ZSRR zamówiło następcę śmigłowca Mi-1 wyposażonego w silniki turbinowe w miejsce tłokowych. Nowy śmigłowiec posiadał znacznie unowocześnioną konstrukcję a zastosowanie układu dwusilnikowego podnosiło bezpieczeństwo, możliwy był lot na jednym silniku pracującym na maksymalnej mocy. Prototyp został oblatany w październiku 1961 roku. Po przeszło rocznych próbach fabrycznych i państwowych powstał śmigłowiec w ostatecznej wersji Mi-2 gotowej do produkcji. Na jednym z prototypów w maju 1963 roku B. Anapow ustanowił śmigłowcowy rekord prędkości na bazie 100 km wynikiem 253,8 km/h. W czerwcu 1966 roku uzyskano wynik 269,4 km/h tym razem został zatwierdzony jako nowy rekord w kategorii kobiecej. W 1963 roku przedstawiciele Polski przyjechali na rozmowy do ZSRR i ostatecznie w styczniu 1964 roku podpisano umowę na temat licencyjnej produkcji śmigłowców Mi-2 w Polsce (do produkcji w Polsce skierowano także silniki) z zastrzeżeniem iż Związek Radziecki może zakupić dowolna ilość gotowych śmigłowców, silników i części zamiennych. Produkcję śmigłowców uruchomiono w PZL Świdnik a produkcję silników w PZL Rzeszów. 26 sierpnia 1965 roku oblatano pierwszy śmigłowiec zbudowany w Polsce.

Śmigłowiec Mi-2
Śmigłowiec Mi-2 - foto Jacek Waszczuk1

Ponieważ śmigłowiec Mi-2 jest maszyną wielozadaniową, podczas produkcji opracowano wiele modyfikacji. W Świdniku powstał specjalny Ośrodek Badawczo Rozwojowy (OBR Świdnik) który podjął się do jak najlepszego przystosowania śmigłowca do różnych zadań. Wersja pasażerska mieściła pilota i 6 – 8 pasażerów, wersja transportowa mieściła do 700 kg ładunku w kadłubie lub 800 kg ładunek podwieszony pod kadłubem. Wersja sanitarna może w kabinie przewozić 4 chorych na noszach oraz lekarza, nad drzwiami kabiny umieszczono w tej wciągnik elektryczny o udźwigu 120 kg. Powstała wersja szkolna dwusterowa (była najliczniej produkowano odmianą opracowaną w Świdniku), odmiana retransmisyjną dla TVP, z tego śmigłowca można było oglądać między innymi coroczne zmagania kolarzy podczas Wyścigu Pokoju. Na potrzeby dużych PGR-ów opracowano wersję rolniczą do rozrzucania środków ochrony roślin sypkich i ciekłych. Wersja Dźwigowa do przenoszenia 800 kg ładunku pod kadłubem znalazła zastosowanie w przedsiębiorstwie Instal. Opracowano także śmigłowce w wersji pływakowej oraz zbudowano cztery maszyny w wersji polarnej na potrzeby Polskich wypraw na Antarktydę. Powstała również wersje wojskowe uzbrojone oraz specjalne odmiany dla MO wyposażone między innymi w megafon dużej mocy. Poza opracowaniem kolejnych odmian w OBR Świdnik pracowano nad unowocześnieniem konstrukcji, powstały nowe wersja wyposażenia, zmodyfikowano konstrukcje łopat wirnika. W połowie lat siedemdziesiątych powstał pomysł eksportu śmigłowca na rynek zachodni, opracowano wersję PZL Mi-2 Taurus II (inaczej PZL Kania) wyposażoną w dwa zachodnie silniki Allison II

W 1967 roku jeden śmigłowiec został wystawiony na Paryskim Salonie Lotniczym, w 1965 roku wyeksportowano pierwsze śmigłowce, Największymi odbiorcami był Związek Radziecki a także kraje Socjalistyczne. Mi-2 też zakupywane były przez inne kraje w tym Irak, Iran, Liban. W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych część odbiorców odsprzedawała śmigłowce innym nabywcom w celu wymiany na nowe, w taki sposób śmigłowce trafiły do wielu państw w tym do Francji i USA. W Polsce na taśmach produkcyjnych śmigłowce zostały wymienione na śmigłowce Polskiej produkcji PZL SOKÓŁ

KONSTRUKCJA metalowa półskorupowa kryta blachą duralową. Wirnik nośny trójłopatowy, wirnik ogonowy dwułopatowy, na belce ogonowej statecznik poziomy. Podwozie stałe trójkołowe.

NAPĘD dwa silniki turbinowe Izotow GTD-350 o mocy po 400 kM

WERSJA MI-2M silniki GTD-350P o mocy po 450 kM

UZBROJENIE działko kal. 23 mm oraz niekierowane pociski rakietowe 57 mm lub 4 - 6 kierowane pociski rakietowe klasy TOW do zwalczania czołgów, istnieje też możliwość zamontowania ruchomego kaemu kal. 7,62 mm w bocznych drzwiach.

DANE Mi-2 / Mi-2M

średnica wirnika m 14,50 / 14,50
długość całkowita m 17,42 / 17,42
wysokość m 3,75 / 3,90
masa własna kg 2375 / 2500
masa maksymalna kg 3550 / 3700
prędkość maksymalna km/h 210 / 210
na wysokości m 0 / 0
prędkość przelotowa km/h 180 / 180
wznoszenie m/sek 5,5 / 7,0
pułap statyczny m 4000 / ---
zasięg km 270 / 350
zasięg maksymalny km 600 / ---

Oprac. Jacek Waszczuk