PZL M-28 "Bryza" - Stworzona w 1991r. w PZL ”Mielec” wersja rozwojowa samolotu PZL An-28 Chelton, aparat fotograficzny A-39, transponder KT-76A. produkowanego wcześniej na licencji radzieckiej z zamontowanym w ładowni wyposażeniem elektronicznym. Załoga samolotu wzrosła do 6 osób, utracił on również możliwości transportowe. Do wyposażenia awionicznego samolotu należą: radar obserwacji powierzchni wody ARS-400 (poprzedni radar ARS-100 nie spełniał oczekiwań wojska), system transmisji danych i dowodzenia Łeba-2 (ŁS-10), system nawigacyjny KNS-81, odbiornik systemu nawigacji satelitarnej KLN-90B, radar pogodowy RDR-2000 (jeden z samolotów ma radar RDS-81), automatyczny pilot KFC-325, system poszukiwania rozbitków

Samolot może przenosić 2 bomby oświetlające typu SAB i 2 tratwy ratownicze Mewa-6. Rozpoznawczo-patrolowe "Bryzy-1R" eksploatowane są w 28. i 30. Eskadrze Lotnictwa MW. W tym w 30 el. MW Bryza są maszynami patrolowo - rozpoznawczymi, zaś 28el MW - transportowymi.

Samolot ponadto produkowany jest w następujących wersjach:

pasażerskiej ze stałymi fotelami i toaletą, cargo z systemem podnoszenia i mocowania ładunków, monitoringu ekologicznego (M-28 "Bryza" E), sanitarnej z noszami, pokładowym wyposażeniem medycznym i miejscami dla personelu medycznego, desantowej, z wyposażeniem umożliwiającym wykonywanie skoków spadochronowych (M-28 "Bryza" TD).

Obecnie trwają prace nad wersją przeznaczoną do zwalczania okrętów podwodnych oznaczoną PZL M-28B "Bryza bis". Początkowo planowano wyposażenie samolotu w chowane w locie podwozie. Ponieważ pociągałoby to za sobą znaczny wzrost masy "Bryzy", zdecydowano się zastosować podwozie odchylane na boki, co umożliwia zwiększenie pola obserwacji umieszczonego pod podwoziem radiolokatora. Ponadto samolot ma otrzymać nowy radar, detektor anomalii magnetycznych, głowicę obserwacji w podczerwieni oraz przeprojektowaną kabinę załogi. Kolejnym krokiem ma być wyposażenie "Bryzy bis" w urządzenie ostrzegające o opromieniowaniu falami radiowymi oraz wyrzutniki flar i dipoli.

W postaci makiety istnieje wersja PZL M-28B "Bryza plus" o ładunku zwiększonym do 2 700 kg, zdolna do przenoszenia torped.

Konstrukcja: półskorupowa, metalowa; dwusilnikowy górnopłat zastrzałowy, podwozie trójpodporowe stałe. Samolot jest wyposażony w turbinowe silniki śmigłowe PZL-10S (TWD-10B) o mocy 706 kW (960 KM) każdy.

Dane techniczne:

Długość 13,1 m
Wysokość 4,9 m
Masa całkowita 7000 kg
Masa własna 4350 kg
Prędkość maksymalna 350 km/h
Pułap 6000 m
Zasięg 1230 km


Opracował: Paweł Szczepaniec