Antonov An-26 Litewskich Sił Powietrznych Antonov An-26 Litewskich Sił Powietrznych

Antonow An-26 - samolot An-26 powstał jako rozwinięcie konstrukcji An-24TW. Prototyp został oblatany 21 V 1969r. Zmiany polegały na wzmocnieniu konstrukcji, przekonstruowaniu tyły kadłuba i wydłużeniu ładowni. Na początku lat 70 An-26 weszły do służby w lotnictwie transportowym armii radzieckiej i Aerofłocie. W lotnictwie polskim używano 12 samolotów tego typu (od 1972r.). 10 z nich znajduje się obecnie na wyposażeniu 13 Pułku Lotnictwa Transportowego. Jeden z nich wziął udział w operacji NATO w Kosowie w 1999r. W 2002r. planowane jest zastąpienie ich przez nowocześniejsze samoloty CASA C-295 produkcji hiszpańskiej dostosowane do wymagań NATO. Sporadycznie, wypożyczone od wojska, An-26 wykorzystywane były przez PLL LOT do lotów pocztowych.  Dalszym rozwinięciem konstrukcji An-26 jest Antonow An-32.
 

Konstrukcja: metalowa, dwusilnikowy grzbietopłat, podwozie trójpodporowe wciągane w locie. Samolot jest wyposażony w 2 turbinowe silniki śmigłowe AI-24WT o mocy 2076 kW (2820 KM) każdy i 1turbinowy silnik odrzutowy RU-19A-300 o ciągu 883 daN (900 kG), umocowany w tylnej części prawej gondoli turbinowego silnika śmigłowego, którego zadaniem jest wspomaganie startu. An-26 zabiera 41 spadochroniarzy lub 24 rannych na noszach bądź ładunek o masie 4550 kg.

 

Dane techniczne:

 

Rozpiętość

29,2 m

Długość

23,8 m

Wysokość

8,58 m

Powierzchnia nośna

74,98 m2

Masa własna

16 914 kg

Masa całkowita

24 000 kg

Prędkość maksymalna

540 km/h

Pułap

8000 m

Zasięg

2400 km

 
 
Opracował: Paweł Sczepaniec