Siren C-30S Edelweiss - Szybowiec klasy standard, skonstruowany przez J. Cayla w zakładach Siren na początku lat sześćdziesiątych. Prototyp oblatano w 1962 roku i w 1965 roku uruchomiono produkcję seryjną. W 1965 roku rozgrywane były na Anglii 10 Szybowcowe Mistrzostwa Świata i do zawodów wystawiono dwa szybowce Edelweiss w klasie standard. Francis HENRY zdobył na nim złoty medal wygrywając po drodze dwie konkurencję a drugi francuz latając Edelweiss zajął wysoką siódmą lokatę.

Produkcję seryjną zakończono po zbudowaniu 54 szybowców. W kolejnych szybowcowych mistrzostwach świata organizowanych w Lesznie w 1968 roku wystartowały również dwa szybowce tym razem już bez sukcesów zajmując pozycję 19 i 32.

Szybowiec klasy standard o rozpiętości 15 metrów posiadał konstrukcję drewnianą z elementami kompozytowymi. Lata sześćdziesiąte to okres gdy nowe materiały kompozytowe szeroko zaczęły wypierać używane od lat drewno. W przypadku szybowca Edelweiss zastosowano konstrukcję skorupową-przekładkową czyli pokrycie skrzydła sklejkowe wraz z pianką „klegecel”, całość grubości 8 mm. Końcówki skrzydeł oraz przód kadłuba całkowicie kompozytowe. Dość szybko szybowce wyparte z roli szybowców zawodniczych przez nowsze konstrukcje używane były przez pewien czas w aeroklubach francuskich. Część z nich trafiła w następnych latach do użytkowników z innych państw.

Ciekawostką było zastosowanie usterzenia motylkowego płytowego bez podziału na statecznik i ster (jak w myśliwcach naddźwiękowych)

KONSTRUKCJA - drewniana skorupowa z elementami kompozytowymi. Na skrzydłach lotki i hamulce aerodynamiczne, podwozie stałe kółko oraz płoza ogonowa. Koło wyposażone w hamulec sprzężony z hamulcem aerodynamicznym. Tablica przyrządów na stałe przymocowane do owiewki odchylana wraz z nią

DANE TECHNICZNE

Rozpiętość m 15,00
Długość m 7,50
Wysokość m 1,78
Powierzchnia nośna m2 12,50
Masa własna kg 238
Masa całkowita kg 328
Masa maksymalna kg 380
Doskonałość 36
Prędkość optymalna km/h95
Opadanie minimalna m/sek 0,70
Prędkość minimalna km/h 72
Prędkość maksymalna km/h 225

 

Oprac. Jacek Waszczuk