Neukom AN-66
- ciekawy szybowiec wyczynowy opracowany w połowie lat sześćdziesiątych w Szwajcarii jako jednomiejscowy szybowiec do startów w zawodach klasie otwartej. W tym czasie gdy standardem stało się konstruowanie nowoczesnych szybowców kompozytowych. Konstruktor A. Neukom zaprojektował szybowiec wysokowyczynowy o konstrukcji mieszanej z dużą zawartością drewna. Szybowiec wystartował podczas 11 Szybowcowych Mistrzostw Świata w Lesznie zajmując dalszą pozycję. Powodem słabego występu było zderzenie w powietrzu podczas jednej z konkurencji po którym to uszkodzenia były na tyle duże iż szybowiec nie mógł uczestniczyć w ostatnich konkurencjach. W latach sześćdziesiątych uzyskanie doskonałości w granicach 45 jednostek stawiało szybowiec wśród najlepszych konstrukcji. Mimo tego w końcu 1969 roku oblatano poprawioną wersję AN-66C o większej rozpiętości, określano iż doskonał0ość nowego szybowca wynosi ok. 50-55 jednostek czyli ponownie plasując szybowiec wśród najlepszych. Uruchomiono produkcję seryjną wynoszącą kilkadziesiąt egzemplarzy.

KONSTRUKCJA - mieszana, skrzydła dźwigar duralowy, drewniane żebra, pokrycie przekładkowe sklejkowo balsowe pokryte z zewnątrz laminatem. Na skrzydłach klapolotki, klapy i hamulce aerodynamiczne. Kadłub w przedniej części wykonany głównie z laminatu, w tylnej części skorupa sklejkowa pokryta warstwą laminatu. Jednokołowe podwozie chowane w locie. Jako jeden z niewielu szybowców wyposażony w usterzenie motylkowe.

DANE TECHNICZNE

Rozpiętość m 18,0
Długość m 7,7
Wysokość m 1,5
Powierzchnia nośna m2 14,0
Masa własna kg 288
Masa maksymalna kg 400
Doskonałość 45
Prędkość minimalna km/h 52
Prędkośc optymalna km/h 96
Prędkość dopuszczalna km/h 200
Opadanie minimalne m/sek 0,52


Oprac. Jacek Waszczuk