SZD-50 Puchacz
Dwumiejscowy szybowiec szkolno-treningowy, zaprojektowany przez Adama Meusa. Koncepcja tego szybowca miała zapewnić aeroklubom krajowym nowoczesny sprzęt do podstawowego szkolenia i treningu, prowadzonego metodą dwusterową. Był przewidziany do zastąpienia szybowców Czapla i Bocian. Wyszkolenie na tym szybowcu miało umożliwić bezpośrednie laszowanie się pilotów na nowoczesne szybowce treningowo-wyczynowe. W tym czasie w szybownictwie światowym odczuwano brak nowoczesnego laminatowego szybowca tego typu. (fot. piknik-goraszka.pl)

Produkcja
SZD Bielsko-Biała (Polska)

Opis
Prototyp oblatano w 1976 roku. Szybowiec ten uzyskał certyfikaty międzynarodowe, eksploatowane do dnia dzisiejszego, zarówno w kraju, jak i w kilkunastu krajach świata. Zbudowano 286 egzemplarzy, z czego 196 na eksport. Pierwszy prototyp uzyskał nazwę SZD-50-1 Dromader, a drugi określono jako SZD-50-2 Puchacz i na jego podstawie przygotowano dokumentację do produkcji seryjnej. Szybowiec dopuszczony jest do akrobacji podstawowej.

{youtube}bWxtxUkB9tU{/youtube}
Puchaczem pod chmury

Puchacz jest wolnonośnym grzbietopłatem o konstrukcji laminatowej z kabiną, w której siedzenia usytuowano w tandemie, z jednośladowym dwukołowym podwoziem, ze stałym kołem głównym i przednim oraz płozą ogonową. Konstrukcja jednodźwigarowa, bez żeber, lecz z pokryciem przekładkowym typu laminat-pianka-laminat. Skrzydło ma obrys trapezowy z ujemnym skosem i dodatnim wzniosem, zaprojektowano je z profilami laminarnymi. Kadłub również ma konstrukcję laminatową oraz kabinkę nakrytą jednocześnie limuzyną. Szybowiec ma lotki i hamulce aerodynamiczne, wysuwane na wierzchu i pod spodem skrzydła. Przyrządy pokładowe montowane są w przedniej i tylnej kabinie.

Dane techniczne


    * Doskonałość: 30 przy 80 km/h
    * Masa:
          o własna: 240 kg
          o maksymalna startowa: 380 kg
    * Wymiary:
          o rozpiętość skrzydeł: 15,00 m
          o powierzchnia nośna skrzydeł: 12,51 m²
          o długość: 6,69 m
          o wysokość: bd.
    * Osiągi:
          o prędkość
                + maksymalna: 220 km/h
                + minimalna: 58 km/h
                + opadania: 0,70 m/s przy 75 km/h
    * Załoga: 1 pilot-uczeń + 1 pilot/instruktor

Źródło: goraszka.info