|
|||||
|
|||||
1. Opis PZL M-3 Pliszka jest jednomiejscowym wolnonośnym szybowcem treningowo-akrobacyjnym o konstrukcji metalowej. W 1957 roku przedstawiono pierwszy projekt Pliszki opracowany przez zespół pod kierownictwem inż. Zdzisława Żoka. Pierwsze elementy szybowca zostały zamontowane w 1958 roku, a 20 maja 1959 roku miał miejsce oblot wykonany przez pilota inż. Sławomira Makaruka. PZL M-3 charakteryzuje się tym, że cześć przednia kadłuba mieści kabinę pilota z osłoną o szkielecie stalowym otwierającą się do góry w tył. Model M-3 został wyposażony w pedały regulowane podczas lotu, skrzydła pokryte płótnem oraz podwozie z kółkiem zawieszonym na wahaczu (amortyzowane sznurem gumowym). |
|||||
2.Schemat |
|||||
|
3. Dane techniczne
Wymiary | |
Rozpiętość skrzydeł | 14,16 m |
Długość | 6,68 m |
Wysokość | 1,88 m |
Powierzchnia nośna | 15,00 m2 |
Masy | |
Masa własna
|
217 kg |
Maksymalna masa startowa | 307 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość minimalna | 56 km/h |
Prędkość dopuszczalna | 180 km/h |
Prędkość min. opadania | 0,7 m/s przy 60 km/h |
źródło: pl.wikipedia.org