PZL KR – 03 Puchatek
- polski, dwumiejscowy szybowiec szkolenia podstawowego skonstruowany przez inż. Jerzego Krawczaka. Jest to jedyny metalowy seryjny szybowiec w powojennej Polsce.

Puchatek został zbudowany z metalu, ponieważ wyrażono zapotrzebowanie aeroklubów polskich na wytrzymalszy szybowiec, którego można będzie użytkować częściej niż zwykły. Rozważono wtedy pomysł konstrukcji szybowca z twardszego materiału, zastępując tym samym stare szybowce SZD – 10 „Czapla” i SZD – 9 „Bocian”. W roku 1984 Polskie Zakłady Lotnicze PZL Mielec i Polskie Zakłady Szybowcowe PZL Bielsko – Biała w Krośnie rozpoczęto konstruowanie szybowca z metalu, nadając mu nazwę KR – 03. W 1985 roku odbył się oblot pierwszego szybowca KR – 03, z tym że wykryto kilka niezbędnych elementów do poprawy. Poprawki do projektu szybowca wniosła ekipa pod kierownictwem Eugeniusz Pelczar, która przedłużyła kadłub, a kabinę zmieniono z dwuczęściowej na jednoczęściową, ulepszono również działanie powierzchni sterowej oraz naprawiono kilka drobniejszych, również ważnych usterek. Po skończeniu modernizacji modelowi nadano nową nazwę w postaci KR – 03A i oblatano go 20 listopada 1986 roku ponownie, (jak każdą maszynę).

19 grudnia 1987 roku KR – 03A otrzymał certyfikat JAR-22 potwierdzający pełną zgodność z przepisami. W roku 1988 uruchomiono taśmy produkcyjne i rozpoczęto seryjną produkcję tego szybowca. W sumie w Zakładach WSK Krosno taśmę opuściło 50 egzemplarzy. 21 szybowców „Puchatek” trafiło do polskich aeroklubów, a pozostałe 29 egzemplarzy trafiło za granicę naszego kraju. W roku 1992 zdecydowano o zakończeniu produkcji, a w 2001 roku amerykańska firma konstrukcyjna Barry Aviation LLC odkupiła od nas licencję i pełne prawo do szybowca oraz do jego produkcji.


Dane techniczne i osiągi szybowca PZL KR – 03 „Puchatek”:

Konstrukcja: Metalowy średniopłat.

Załoga: 2 osoby.

Rozpiętość: 16,40 m.

Długość:8.63 m.

Wysokość: 1,64 m.

Powierzchnia nośna: 19,44 m2

Masa własna / Masa startowa: 335 kg/540kg

Prędkość minimalna: 59 km/h

Prędkość maksymalna: 205 km/h

Prędkość ekonomiczna: 75 km/h

Prędkość optymalna: 85 km/h

Doskonałość maksymalna: 27

Współczynnik obciążenia konstrukcji: +5,3 G/– 2,65 G

 

Zagraniczni użytkownicy: Australia, Korea, Jugosławia (dzisiejsza Serbia, Czarnogóra), Kanada, Anglia, USA.

 

Oprac. Piotr Drewniak
na podstawie. Wikiepdia.pl